HTML

CAWI - blog az online kutatásról

Pintér Róbert vagyok. 2008 szeptembere óta foglalkozok online kutatással főállásban (2012-ig az Ipsosban), jelenleg mint mobil kutatásvezető az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.-nél dolgozok. Elsősorban az online (CAWI: Computer Assisted Web Interviewing) és az okostelefonos módszertannal készülő kutatások fejlesztéséért vagyok felelős. A munkám során érdekes hírekkel, adatokkal, dilemmákkal találkozok, amik remélhetőleg segíthetnek másoknak is, így a CAWI-vel és online témákkal foglalkozó kutatóknak és ügyfeleknek.

Friss topikok

Linkblog

Hol van a pénz a neten? Beszélgetés üzleti modellekről

2009.01.29. 18:13 pinter.robesz

Tegnap részt vettem egy kerekasztal beszélgetésen Kőszegi András (BrandTrend) szervezésében, ahol azt jártuk körbe, hogy vajon hogyan lehet pénzt csinálni a tartalomból az interneten. A beszélgetésen Sós B. Péter a Népszabadságot, Mucsi Csaba az MTV-t, Fekete Attila pedig a TV2-t képviselte - tehát elsősorban a médiaiparban, a tartalomgyártásban érdekelt felek voltak jelen.

Mivel a beszélgetés teljes hanganyaga elérhető lesz a BrandTrend weboldalán hamarosan, a lényegből pedig szerkesztett formában a Gazdasági Rádióban lesz adás, itt csak 1-2 számomra fontos momentumot emelnék ki.

Érdekes volt látni például, hogy mindhárom szereplő "médiavállalkozásként" és nem újságként vagy tévéként definiálta magát, vagyis egy újrapozícionálásról van szó. Például a Népszabadság videókat gyárt, és az online irányában erősít; a TV2 webre is kirakja a tartalmait; az MTV meg kifejezetten webes hiradót készít. Nincs már olyan, hogy csak TV, csak rádió, csak újság, az internet lehetővé teszi, hogy bárki viszonylag kis befektetéssel bemerészkedhessen egy másik média területre is - bár azt fontos kijelenteni, hogy ahhoz viszont rengeteg pénz kellhet, hogy mindezt profin is csinálja (készíthet egy újság hiradót a videóiból, de ahhoz, hogy ez napról-napra aktuális, friss, ütős és a legfontosabb hírekkel legyen megtöltve, az majdhogynem elérhetetlen).

De hogy a beszélgetés címében megfogalmazott kérdésről is írjak (A tartalom a webre megy, de hol az üzleti modell?), úgy tűnik továbbra is eléggé lehatárolt, hogy hogyan lehet a tartalomból pénzt csinálni a weben. Leggyakrabban marad a jól ismert keresztfinanszírozás, vagyis az internet viszi azt a pénzt (vagy egy részét), amit nem az interneten termeltek meg. Merthogy kitől/honnan is remélhet pénzt egy médiavállalkozás?

  • elsősorban mindenki a hirdetőkből és hirdetésekből akar megélni, de ez csak keveseknek sikerül a neten is;
  • az olvasó, néző, hallgató is fizethet a médiának közvetlenül vagy közvetve (előfizetési díjat, vagy konkrétan az adott tartalomért: mikrofizetés, pl. SMS, de ez utóbbi igen ritka);
  • lehetőség lehet valamifajta szponzorációra, de ezt eléggé behatárolja a médiatörvény és nagyon összeér a hirdetéssel (leginkább nincs rá külön keret);
  • végül keveseknek jut a kevés állami támogatásból is, de ebben az esetben a felhasználásnak kötöttek a feltételei és nyilván bárki nem is kap ilyet.

Ezen kívül nem nagyon terem babér, és olyan radikálisan új üzleti modellt sem látni, ami mondjuk kirántaná a válságban lévő újságokat a szakadékból; de a tévék sem tudnak egy az egyben a webre költözni. Jellemző adat, hogy az olimpiát egy időben rekordszámú 35 ezer néző követhette online 2008 nyarán az MTV-n. Ennyi internetes néző kiszolgálásához azonban irdatlan sávszélesség és üzembiztos szerver architektúra kell. De 35 ezer ember a hagyományos média számait nézve hihetetlenül kevés, nem üti meg azt a nagyságrendet, amire a szokásos üzleti modellek felhúzhatók. Ráadásul teljesen rugalmatlan a rendszer, elég, ha előzetesen rosszul mérjük fel az igényeket és a túlterheléstől összeomlik az egész  (ilyenfajta probléma a broadcast tévével-rádióval nincsen: nem szűnik meg az adás, ha hirtelen mindenki odakapcsol a Megasztárra). Hogy hazabeszéljek, itt jelenik meg a mérés fontossága: tessék felmérni előre, hogy mit eszik az internetező - mondjuk a netnek kétségtelenül nagy előnye, hogy a néző jelentős nyomokat hagy maga után (a hasonlatnál maradva információmorzsákat), ami mind elemezhető.

Az internet igazi paradoxona azonban az, hogy miközben a tartalomért senki sem akar fizetni, a hozzáférésért (internet előfizetés) mindenki tejel - de mit néznénk az internet előfizetésünkkel, ha nem lenne a neten tartalom? Kvázi olyan ez, mintha az újságos ingyen adná szinte az összes újságot, csak a járda használatáért kellene fizetni annak, aki megépítette azt az újságosig.

Mindent összevetve nincsenek egyszerű helyzetben a médiavállalkozások, ha pénzt akarnak idehaza csinálni a netből, az áttörést és az igazi nagy durranást hozó üzleti modelleket még nem találták ki - a jó hír(?), hogy egyelőre tőlünk nyugatabbra sem.

 

3 komment · 1 trackback

Címkék: média tv2 mtv népszabadság üzleti modellek brandtrend

A bejegyzés trackback címe:

http://cawi.blog.hu/api/trackback/id/tr86910706

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Onlinemarketing blog - online marketing 2009.01.29. 22:51:01

42 - az élet, a világmindenség, meg mindenSzoktunk sörözés közben ötletelni, hogyan lehetne jobban csinálni mások dolgait. Hogyan kellene vezetni az x. céget, hogyan kellene törvényeket hozni, mit kellene tenni azért, hogy jobban éljünk, és hogyan váltsuk…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.01.29. 21:16:48

Hű, Robesz, erre reagálnom kell, ez nagyon kemény!...

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2009.01.30. 09:20:34

Köszi a kommentet meg a bejegyzést, inkább nem itt, hanem ott reagálok rá, ha már írtál róla.

michael84p · http://engineering.blog.hu/ 2011.05.10. 11:23:30

Szerintem az interneten sincs másképp mint a tévébeb vagy az újságokban: Minnél több embernek tudsz megmutatni egy reklámot, annál többet keresel.