HTML

CAWI - blog az online kutatásról

Pintér Róbert vagyok. 2008 szeptembere óta foglalkozok online kutatással főállásban (2012-ig az Ipsosban), jelenleg mint mobil kutatásvezető az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.-nél dolgozok. Elsősorban az online (CAWI: Computer Assisted Web Interviewing) és az okostelefonos módszertannal készülő kutatások fejlesztéséért vagyok felelős. A munkám során érdekes hírekkel, adatokkal, dilemmákkal találkozok, amik remélhetőleg segíthetnek másoknak is, így a CAWI-vel és online témákkal foglalkozó kutatóknak és ügyfeleknek.

Friss topikok

Linkblog

Te hogyan kezdtél el internetezni?

2009.02.11. 16:40 pinter.robesz

Még az előző munkahelyemen, a BME-ITTK-ban pattant ki néhányunk fejéből az ötlet, hogy kellene egy kutatást csinálni, ami azt járja körbe, hogy hogyan, milyen körülmények között és miért kezdtek el internetezni az emberek, illetve milyen hatással volt ez az életükre. A mögöttes feltételezésünk az volt, hogy nem létezik egyetlen olyan univerzális "gyilkos alkalmazás" (ún. killer application), ami minden embert a netre húzna, tehát ami miatt elkezdenének netezni. Sokkal inkább az lehet a helyzet, hogy több ilyen jellemző felhasználási mód létezhet, ami elvezeti a nem használókat az internethez. De nem csak az okok, hanem az adott szituáció és a körülmények is érdekesek lehetnek, például, hogy előtte milyen feltételezéssel élt az illető az internettel kapcsolatban, változott-e a véleménye, félt-e valamitől, milyen hatással volt az internet az életére stb. Lényegében tehát egy újítás (innováció) terjedési mintázatairól van szó, amiről Rogers óta tudjuk, hogy alapvető szerepet játszik benne a hasznosság kommunikálása ("és láták, hogy jó"). A dolog nem csak l'art pour l'art kutatás, hanem a várható társadalmi hasznossága is magas: a jelenlegi használók egyéni történeteiből kimutatható mintázatok lehetőséget adnak arra, hogy a nem használókat célzottabban lehessen megszólítani, például azzal, hogy az ő korosztályuk, társadalmi csoportjuk mit talált hasznosnak az interneten.

A kutatás folyik egy ideje, elkészült közben egy online felmérés az NRC segítségével és idén az ITTK "helyett" az Excenter Kutatási Központ állt a kutatás élére, kiegészítve a survey eredményeit illusztris személyekkel készült interjúkkal (köztük szerénységem) és az egészet egy kiadványban "Excenter Füzetek" fogják megjelentetni hamarosan.

Akinek kedve van megválaszolni az Excenter kérdéseit, az dobjon egy mail-t vagy jelezze kommentben, és összekötöm a kutatókkal. És akkor ennyi felvezetés után lássuk a kérdéseket (de, hogy érdekesebb legyen, benne hagytam a saját válaszaimat is). (Elnézést, hogy ékezetek nélkül van, de a PDA-mon pötyögtem BKV-zás közben):

Hány éve internetezik?

- 1996 oszen kezdtem el internetet hasznalni.

Milyen okból kezdett el internetezni? Mi volt az, ami elindította?

- A konkret oka egy karaoke-rol szolo tanulmany elkeszitese volt, amit egy akkor indult uj folyoiratba csinaltam. A foszerkeszto javasolta, hogy az interneten is nezzek utana a temanak. Akkor voltam harmadeves az egyetemen es nalunk a Szociologia Intezetben meg nem volt olyan nyilvanos gepterem, ahol bongeszni lehetett volna a weben. Csak monokrom kijelzos telnet terminalok voltak kiteve, amin utana evekig leveleztunk. Ugyhogy az elso alkalommal az emlitett foszerkeszto "protekciojaval" az ELTE media szak ujonnan nyilt internetes geptermeben interneteztem egy elore megbeszelt idopontban. Vart ram valaki, aki segitett az elso lepesekben ennek ellenere nagyon ugyetlennek ereztem magam, de a tobbi, gepteremben levo diak nem is foglalkozott velem, vegul aztan hamar elmerultem en is az olvasasban. Emlekszem a Netscape bongeszo sarkaban a hullocsillagokra, es hogy a karaoke kifejezesre, illetve Ervin Goffman szocialpszichologus nevere kerestem ra. Igy talaltam meg a karaoke szo jelenteset is ("ures zenekar"), de Goffman-ra semmilyen erdemleges talalatot nem adott az Altavista - amin akkor egyaltalan nem lepodtunk meg, sot az lett volna erdekes, ha lett volna jo talalat egy tarsadalomtudossal kapcsolatban. Utana viszont meg sokaig nem hasznaltam bongeszesre a webet, csak telnetes levelezesre.

Okozott-e változást az életében az internet? Milyen változás állt be előtte életkörülményeiben?

- Semmilyen nagy hordereju valtozast nem hozott akkor az internet hasznalatanak az elkezdese az eletemben. Mindossze annyi tortent, hogy rendszeresen tudtam levelet valtani nehany emberrel. Kesobb azonban tobb olyan dolog is tortent, ami meghatarozo volt az eletemben. Peldaul 1997-ben egy Magyar Narancs cikk szerzojevel sikerult e-mail valtasba keverednem, aki a kesobbi fonokom lett, a szakmai kapcsolat pedig mind a mai napig tart, o inditott el a szakmaban.

Amikor elkezdtem netet hasznalni meg a modemes korszak legelejen voltunk, keveset es ritkan neteztunk, tobbnyire intezmenyi hozzaferest hasznaltunk, keves volt az otthon internetre kotott gep. Tartalom is viszonylag keves volt a neten, ezert a netnek legfeljebb a kapcsolattartasban volt radikalis hatasa. Kesobb - az ezredfordulora - azonban fokozatosan egyre fontosabb szerepet kezdett el jatszani az internet az eletemben, mint munkaszervezesi, informacioszerzesi eszkoz, majd a kikapcsolodast - szorakozast tamogato eszkoz. Mara az internet olyan szerves resze az eletemnek, hogy nem tudnek elni nelkule. A munkahelyen a munkaszervezes egyik alapveto platformja, a kapcsolattartashoz, informalodashoz elengedhetetlen, de szamomra az onkifejezeshez is nagy segitseg (pl. blogolas, fenykep es video megosztas).

Mi volt az első tevékenység, amit az interneten végzett?

- Kereses a fent emlitett temaban.

Megváltoztak-e az internethasználati szokásai azóta, amióta elkezdett internetezni?

- Fokozatosan jelentosen atalakult, gyarapodott, hogy mire es mennyit hasznalom a netet. Eloszor csak a levelezes, informacioszerzes volt hetente 1-2 alkalommal nehany percre. Ma szinte minden nap netezek, mert a munkam a gephez kot, levelezek, bongeszek, informaciot keresek, internet bankolok, zenet hallgatok, irok, kepeket es videokat teszek kozze, vasarolok... De ha valamit az offline vilagban inteznem kell, sokszor azt is a neten kezdem, elore tajekozodok a dologgal kapcsolatban es nem kezdek el telefonalgatni vagy feleslegesen nyakamba venni a varost.

Hogyan szerezte meg a különböző infokommunikációs eszközökhöz szükséges felhasználói tudást? Volt-e „személyes mentora", aki oktatta?

- Kifejezetten csak a legelso alkalommal segitett valaki, utana autodidakta modon ragadt ram minden, neha utanaolvastam dolgoknak, neha megkerdeztem egy nalam jartasabb juzert, szakembert, vagy utananeztem az adott dolognak a weben. Mara eleg jol eligazodok az interneten, gyakran segitek masoknak is pl. csaladban felhasznaloi kerdesekben.

Nehéz volt, könnyű volt megtanulni használni az internetet?

- Nem volt nehez, fokozatosan, hasznalat kozben tanultam meg a szamitogep es internet fortelyait, mindig olyan dolgokat, amiknel motivalt, hogy hogyan is mukodhetnek.

Mi vonzotta legjobban mielőtt elkezdte, és MIUTÁN elkezdte használni?

- 1996-ban szinte semmit nem tudtam a netrol, nagyon keves felhasznaloja volt, nem volt igazan beszedtema sem, mint manapsag, mert szinte nem volt, aki beszeljen rola. Igy legfeljebb a trendisege meg a kivancsisag vonzhatott a netre, hogy vajon milyen lehet.

Miutan elkezdtem hasznalni, alapvetoen a masokkal valo levelvaltas volt a fo mozgatorugo, hogy olyan emberekkel is sokat cseveghetek az e-mailekben, akik messze vannak tolem es ezert semmit sem kell fizetni.

Voltak-e félelmei az internettel kapcsolatban, amikor elkezdte használni? Mitől tartott?

- Nem voltak felelmeim, bar attol tartottam, hogy mivel total kezdo vagyok, esetleg le fognak sajnalni. De ilyesmit nem ereztem.

Vannak-e félelmei az internettel kapcsolatban most? Mitől tart?

- Nincsenek nagy felelmeim, bar bizonyos dolgokra erdemes odafigyelni, pl. a gyerekeim mit neznek a neten, megy-e rendesen a tuzfal, ne legyen zombi a gepembol, stb.

Milyen szerepet tölt be életében most az internet? Érez-e valamilyen kötődést az internethez? Hogyan tudná ezt a kötődést megfogalmazni?

- Egyfajta stabil platformot nyujt a kapcsolattartashoz, ugyintezeshez, informalodashoz, sok esetben pedig a vilaghoz koto kapocs (pl. amikor kulfoldon vagyok). Emiatt azt mondanam, hogy letezik egy eros kotodes, de ezt nem neveznem fuggosegnek. Csaladi nyaralasok alkalmaval nagyon tudom elvezni, hogy se a gepet nem kell bekapcsolni, se a leveleimet megnezni, bar informaciokeresesre neha ilyenkor is jol jon (pl. hol vannak a kozelben jo programok). Nehany honapja van a mobilomon is net, de eleg ritkan szoktam hasznalni.

Illetve olyan egyéni történet, ami különösen érdekes (ezeket név nélkül közölnénk).

- Egyszer Nemetorszagbol kaptam egy furcsa e-mailt egy notol, aki a nevrokonomat kereste (egy fiut, akinek a vezetek es keresztneve is ugyanaz, mint az enyem) es a Google az en elerhetosegemet dobta ki neki. Miutan levelvaltasokbol kiderult, hogy kb. melyik orszagreszben elhet a keresett srac, kideritettem az ott elo hasonlo csaladnevuek telefonszamat a neten es nehany hivas utan beszeltem a szuleivel aztan vele is. Osszekotottem azzal a nemet novel, aki kereste. Vajon egy ilyen tavoli kapcsolatfelvetel hogyan sikerulhetett volna internet nelkul?
 

Szólj hozzá!

Címkék: nrc diffúzió internetezés ittk excenter gyilkos alkalmazás

A bejegyzés trackback címe:

https://cawi.blog.hu/api/trackback/id/tr46937198

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása