HTML

CAWI - blog az online kutatásról

Pintér Róbert vagyok. 2008 szeptembere óta foglalkozok online kutatással főállásban (2012-ig az Ipsosban), jelenleg mint mobil kutatásvezető az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.-nél dolgozok. Elsősorban az online (CAWI: Computer Assisted Web Interviewing) és az okostelefonos módszertannal készülő kutatások fejlesztéséért vagyok felelős. A munkám során érdekes hírekkel, adatokkal, dilemmákkal találkozok, amik remélhetőleg segíthetnek másoknak is, így a CAWI-vel és online témákkal foglalkozó kutatóknak és ügyfeleknek.

Friss topikok

Linkblog

Vajon érdemes-e már mobilon kutatni?

2009.03.24. 13:19 pinter.robesz

Néhány hete csatlakoztam a LinkedIn szakmai közösségi oldalon az Online MR csoporthoz, ahol rendszeresen folynak beszélgetések különböző izgalmas témákban. A hétvégén Steven Goldberg, az INET Int. Inc. tulajdonosa a mobiltelefonos kutatásokról kérdezte a csoport tagjait (hogyan kivitelezhető, miért jobb, mint az online kérdezés, stb.)

Az elmúlt fél évben, amióta a Szondában dolgozok, többször belefutottunk mi is a mobil (internet) penetrációt látva abba a kérdésbe, hogy mikor lesz majd érdemes felvenni a kínálatba a mobil kérdezést és milyen formában.

Röviden összefoglalva, jelenleg négy technológiai alapon lehet kérdezést csinálni mobiltelefonon:

0. hang alapon: felhívjuk a kérdezetett és lekérdezzük a kérdőívet. Ez klasszikus, hagyományos telefonos kutatás, ami a témánk szempontjából most nem érdekes, amiért mégis kiemelem, hogy rendszerint a nagy technológiai fejlettség közepette hajlamosak vagyunk elfeledkezni róla, hogy mobilon nem csak text alapon lehet kérdezni.

1. SMS alapon: a megkeresésbe előzetesen beleegyezett embereknek SMS-eket küldünk ki, amire szintén SMS-ben válaszolnak.

2. WAP: a kérdezettek egy WAP oldalra látogatnak el és ott töltik ki a kérdőívet.

3. 3G mobil net: a kérdezettek mobil interneten keresztül válaszolnak a kérdőívekre mobiltelefonjuk segítségével.

Ahhoz, hogy a dolog igazi működőképességéről képet kaphassunk, mindenféleképpen érdemes lehet pilot-ot futtatni, de néhány dolog már előre is tudható - amivel akár a pilot is megspórolható egy ideig. Például tudni lehet, hogy abban az esetben, ha komolyan ki akar valaki építeni egy mobil kérdezési rendszert, annak jelentős induló költségei lehetnek, pl. mobiltelefonos panelt kell építeni és rendes technikai háttéret kell beüzemelni, ami automatizáltan kiküldi és összegyűjti a válaszokat. A mobilos kutatás nagy rákfenéje, hogy nagyon sokféle mobiltelefon van és nem mindegyiken azonosonak a hozzáférési lehetőségek, pl. nem ugyanúgy jelennek meg a kérdőívek (nem úgy mint a PC esetében, ahol azért bízhatunk abban, hogy a böngészők jól megjelenítik a kérdőívünket - persze itt is akadnak másfajta technikai nehézségek, de nem akkorák a mobilos kutatáséhoz képest). Bár ebben egy mobiltelefonos fejlesztésekkel foglalkozó cég (pláne egy mobil szolgáltató, mint partner) biztosan segíteni tud, a kliens oldali sokszínűséget és a felhasználók különböző szintű felkészültségét így is menedzselni kell a sikerhez.

Ami az egyes megoldásokat illeti, itt is felmerülnek aggályok. Az SMS-nél például minden kérdés és minden válasz egy-egy SMS, ami pénzbe kerül. A válaszadó költését kompenzálni kell (a szokásos ajándékokon felül), emiatt ez az ingyenes online kutatásokhoz képest eleve magas induló költségeket feltételez, amit csak a gyorsasága tudhat ellensúlyozni, ha megfizetik. Emiatt a nagyon sok kérdéses kutatások kivitelezhetetlenné válnak, arról nem is beszélve, hogy a szokásos összetett kérdések egyszerű kérdésként való megfogalmazása és 160 karakter hosszúságúra kódolása nem kis művészet.

Technikai értelemben látszólag a WAP a tökéletes megoldás: eléggé elterjedt, szabványos, viszonylag olcsó. A gond az, hogy bár szinte minden mai telefon WAP-képes, ahhoz képest nagyon kevés előfizetőnek van a készülékén a WAP kapcsolat beállítva, kevesen tudják használni (rendelkeznek tapasztalatokkal), és keveseknek van olyan WAP előfizetése, ami átalánydíjas. Először képezni kellene a válaszadókat, beállítani a telefonjukat, kifizetni a WAP előfizetésüket, ha eddig nem volt - és utána lehetne kérdezni. Ez pedig így nem igazán tűnik egyszerűnek, főleg egy online válaszadói panelhez képest.

Végül a mobil interneten elérhető kérdőívekkel (GPRS, EDGE, HSDPA) az a gond, hogy idehaza a mai mobil internet előfizetések töredéke kötődik mobil készülékekhez (kevesen interneteznek mobilon), azokon is eléggé eltérő a képernyőméret és más-más szoftvereken jelenik meg az internet (pl. IE4-től felfelé, Safari, Opera stb.). Ez a helyzet nagyjából igaz a fejlettebb országokra is, bár egyes célcsoportokban azért már ma is kivitelezhető lenne egy mobilos panel felépítése, kérdés, hogy lenne-e annyi kutatás, ami fedezi a fenntartását.

Zárásként egy nem technikai ellenérv a mobil paneles kutatások iránti igény kérdése: azon ügyfeleknek, akiknek reprezentatív kutatásra van szükségük, azoknak egy mobil panel sem feltétlenül tökéletes megoldás, bár a mobiltelefon penetráció elég magas idehaza, de mégsincs mindenkinek mobilja Magyarországon (kb. 80%-nak van, igaz az elsődleges cálcsoportnak számító 18-59, ESOMAR A, B, C-ben szinte biztosan közel 100%-nak lehet mobilja).

Mindezen aggályok ellenére biztos vagyok benne, hogy amennyiben a mobil internet használata ugrásszerűen megnő a hazai telefonosok körében, érdemes lesz mobilon is kérdezni idehaza, bár nem fogja tudni kiszorítani az online kérdezést (mint ahogy az online kérdezés sem szünteti meg a telefonos kutatások iránti igényt, és a telefon sem tüntette el egykoron a személyes kérdezést).

2 komment

Címkék: wap sms mobiltelefon linkedin mobil internet online mr

A bejegyzés trackback címe:

https://cawi.blog.hu/api/trackback/id/tr901022289

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Forecast Research - www.forecast.hu · http://piackutatas.blog.hu 2009.03.24. 16:20:28

Épp az elmúlt napokban morfondíroztam azon, hogy mobilos kutatásnak milyen esélye lehetne a magyar piacon - erről eddig nem nagyon írt senki és ha jól tudom, egy kutató cég sem foglalkozik (még) ezzel (a text alapúval). Nagyon jó összefoglalása ez a témának, köszi!
(J.Gy.)

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2009.03.24. 16:24:07

Tudtommal nagy hazai piackutató cég nem csinál ilyet, de egészen biztos, hogy sokan törik a fejüket rajta. Az is biztos, hogy technológiai megoldások már vannak idehaza is a dolog kapcsán, csak nincsenek üzemszerűen használva.
Egyelőre a fejlettebb világban sem gyakoriak a mobil internetes kutatások, de kísérletek már folytak, így a GOR-on is három szekció fog vele foglalkozni. Majd igyekszem beszámolni róla, ha hazajöttem a konfiról.
süti beállítások módosítása