Vérzett a szívem, de idén nem tudtam ott lenni az ESOMAR éves, szokásos online kutatással foglalkozó konferenciáján. Az ESOMAR ezúttal az amerikai piackutatóknak kedvezett, amikor az esemény helyszínéül a szeles várost, Chicago-t választotta. Öröm az ürömben, hogy rengeteg hasznos infót lehet kibányászni a webről, amiből többé-kevésbé kiderül, hogy mi történt a rendezvényen, mik a friss trendek, merre megy a világ. Szóval a kutatók nem cáfoltak rá arra, hogy mivel online kutatással foglalkoznak, bátran használják az online eszközöket.
Elolvasva néhány beszámolót (elsősorban a kiváló Research Live oldalán - érdemes megnézni a kapcsolódó cikkeket is) úgy tűnik, hogy folytatódnak, illetve felerősödnek azok a trendek, amelyek már a tavalyi ESOMAR online kutatási konferencián is feltűntek. Ezek a következők:
- az online kutatási közösségek (MROC) használata a piackutatásban, illetve ennek kapcsán helyenként a kutatás és a marketing összeolvadása;
- a közösségi média és a webkettő, mint kutatási forrás használata (előadott például a Facebook és a LinkedIn egy-egy képviselője a konferencián);
- a netnográfia további térnyerése (felhasználók által létrehozott internetes tartalmak elemzése);
- a mobiltelefonon (mobil interneten) kérdezés ígéretből valósággá válik (megjelennek az első működőképes alkalmazások);
- határozott állásfoglalás a mellett, hogy a válaszadók bevonását, elköteleződését, megbecsülését javítani kell, elvégre belőlük élünk.
Aki eddig is online kutatással foglalkozott, abban csak megerősödhetett a konferencia után a kép, hogy a piac- és közvéleménykutatás alapvető átalakuláson megy keresztül. Új kutatási módszerek jelennek meg, miközben a régiek is átalakulnak és megváltoznak a háttérben folyó kutatási folyamatok maguk is. Az ügyfelek már nem feltétlenül "csak" kutatókat szeretnének látni bennünk és nem csak kutatási adatokra van szükségük tőlünk. Hanem további együttgondolkodásra, kreativitásra, segítségre, hogy hogyan szólíthatják meg a célközönségüket - sőt sokszor arra, hogy közösen építsünk közösséget ebből a közönségből. Ennek megfelelően a "válaszadókkal" (vagy ahogy a konferencián fogalmaztak a társ-kutatókkal) is átalakul a kapcsolat.
Magyarországon persze minden kicsit másképpen van (részben késésben, részben átértelmezve a helyi viszonyoknak megfelelően), például hozzánk egyelőre még nem gyűrűzött be annyira az Amerikában és Nyugat-Európában sokkal erősebben ható MROC-láz (Market Research Online Communities - piackutatási online közösségek), vagyis az ügyfelek nem akarnak minden áron kutatási közösségeket toborozni az ügyfeleikből. Ami pedig a mobilos, vagy a netnográfiás módszereket illeti, azok minden hype ellenére gyakorlatilag most indulnak el tőlünk Nyugatabbra is - ezen a téren viszont már sokkal kisebb a lemaradásunk.
Akinek van kedve alaposabban is beleásni magát a két nap eseményeibe, annak javaslom, hogy a Twitteren próbálkozzon, izgalmas csiripelést fog találni az #esoc -ra keresve.