HTML

CAWI - blog az online kutatásról

Pintér Róbert vagyok. 2008 szeptembere óta foglalkozok online kutatással főállásban (2012-ig az Ipsosban), jelenleg mint mobil kutatásvezető az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.-nél dolgozok. Elsősorban az online (CAWI: Computer Assisted Web Interviewing) és az okostelefonos módszertannal készülő kutatások fejlesztéséért vagyok felelős. A munkám során érdekes hírekkel, adatokkal, dilemmákkal találkozok, amik remélhetőleg segíthetnek másoknak is, így a CAWI-vel és online témákkal foglalkozó kutatóknak és ügyfeleknek.

Friss topikok

Linkblog

Eldönthet-e bármit az online politikai kampány?

2010.03.04. 11:22 pinter.robesz

Március 2-án, kedden délelőtt az MTA-n rendezte szokásos havi klub rendezvényét a napokban megújult IT Business, amely aktuális témával, a pártok internetes kampányával foglalkozott. A két szakértőt, Filippov Gábort a Progresszív Intézettől és Böszörményi Nagy Gergelyt a Nézőpont Intézettől az IT Business új újságírója, a Gazdasági Rádióból ismerős Réz Betyár Gábor moderálta.

A felvezető expozék közül az elsőt Böszörményi tartotta, akinek kiinduló tézise – később ezt vitatták – az volt, hogy a hazai pártok jelenlegi online megjelenése és aktivitása az adott párt offline állapotát tükrözi vissza, illetve az adott párt (és politikusainak) hozzáállását az internethez. Ennek megfelelően a pártok közül először az SZDSZ-nek volt honlapja, majd 2006-tól a pártok közül az MSZP vette át a kezdeményező szerepet a Gyurcsány-Baja kettőssel, aminek fontos pontja volt a miniszterelnöki blog elindítása. Az elmúlt években viszont a jobboldal és a szélsőjobboldal markáns előretörése figyelhető meg. Napjainkban idehaza a szélsőjobb a legdinamikusabb az interneten, a Jobbiknak van a legtöbb internetes aktivistája és a szélsőjobb erősen kihasználja az internet mozgósító erejét. A Nézőpont februári országos reprezentatív mérése szerint a magyarok 11%-a járt már pártok vagy politikusok honlapján, ez az aktív választók között sem magasabb érdemben. Viszont az egyes pártokat tekintve már találunk különbségeket, így a Jobbik szimpatizánsoknál 18%, ami jóval átlag feletti aktivitást jelent. (A Jobbik internetes jelenléte, térnyerése a magyar politikai életben egyébként a beszélgetés egyik legfontosabb témája volt, ahogy ez lentebb mindjárt kiderül.)
Böszörményi elmondta még, hogy senki ne várjon Obama-típusú online kampányt idehaza, egyrészt mert az emberek bizalmatlanok, másrészt a hazai szabályozási környezet nem teszi lehetővé az ehhez szükséges adatok átadását a politikai pártoknak. Véleményem szerint – amit a beszélgetéshez hozzászólva el is mondtam – további probléma a hazai politikai kultúra jellege, vagyis az emberek nem akarnak a személyes közösségi térben (pl. iWiW, Facebook) politikailag aktívvá válni. Egy ilyenfajta „pártoskodás” ugyanis felér egy politikai „coming out”-tal, színt vallani bármelyik párt mellett kockázatokkal jár, egyrészt tartani lehet a barátok negatív reakcióitól (miért szpemmelsz ilyen üzenetekkel?), másrészt az igazán paranoiások a munkahelyi, intézményi retorziót sem tarthatják elképzelhetetlennek.
Böszörményi után Filippov kapott szót, aki szerint fel van fújva az internetnek a kampányban betöltött szerepe. Magyarországon a hagyományos offline média elérése 80% körüli, az emberek alapvetően innen tájékozódnak. Ez az egyik ok, ami miatt nem érdemes az internetes kampányba nagy erőket fektetni a politikai pártoknak. A másik ok pedig, hogy a nagy pártok mozgósítható vagy bizonytalan (ezért megszólítandó) potenciális szavazóinak jelentős része nem aktív internet felhasználó, például az MSZP esetében eredendően nyugdíjasokról van szó, de a FIDESZ is inkább a középkorúak körében erős. Ez a két ok magyarázza, hogy az internet miért nem játszik perdöntő szerepet a 2010-es magyarországi választás kimenetelének eldöntésében (azt hiszem ez utóbbi volt Filippov tételmondata). Bár a teljes igazsághoz hozzátartozik, amit Bőgel György fogalmazott meg hozzászólásában, hogy az internet mégis könnyen perdöntő lehet (mint az amerikai elnökválasztásnál), amennyiben néhány százalékon múlik a győzelem, vagy egy párt bejutása a parlamentbe. Nem véletlen, hogy az LMP vagy az MDF aktívan használja az internetet – és a második helyezés is néhány százalékon dőlhet el.
Mindezek fényében (tehát, hogy a nagy pártoknak nem létérdeke az internet használata) különös fejleménynek tekinthető a FIDESZ közösségi online térben való aktivizálódása. Orbán „nem használok mobiltelefont” és „kézzel írom a beszédeimet” imidzse óriási változáson ment keresztül a Facebook-on való megjelenéssel (átugorva a laptopot vagy a mobiltelefont, egyből a legfejlettebb és jelenleg legtrendibb eszközt kezdte el használni, a közösségi oldalakat). A FIDESZ tehát kísérletezik, ami kisebb kockázattal jár – például az említett vezetői imidzsre vonatkozóan.
Fontos vitapont volt a Jobbik online jelenlétének értelmezése, Filippov szerint a Jobbik cáfolja Böszörményi azon tézisét, hogy a pártok online jelenléte az offline létükből fakad. A Jobbik ugyanis az internet létezése nélkül sokkal gyengébb lenne. A Jobbik szavazói a legfiatalabbak, akik számára igen fontos közeg az internet – illetve tehetjük hozzá, ez fordítva is igaz, mivel a Jobbik számára az internet volt a szerveződés terepe (ahol elsősorban a fiatalok találhatók meg), támogatói innen kerülnek ki. Az internet azért is kiemelten fontos a Jobbik számára, mert egyrészt a szélsőjobbot a mainstream média önkéntes alapon igen sokáig kizárta az országos médiából (leszámítva 1-2 tömegmédiumot), nem adott nekik megszólalási lehetőséget. Másrészt a Jobbik szimpatizánsok (és a szélsőjobb támogatói) alapvetően bizalmatlanok a médiával szemben, egész egyszerűen, mert azt gondolják, hogy a „média hazudik”. Így viszonyuk a tömegmédiához minimum ambivalens, miközben – tehetjük hozzá – az interneten hagyományosan egymásra találnak, és kölcsönös megerősítést nyernek a szélsőséges nézetet valló emberek is, a gyűlöletbeszéd felerősödése egyike az internet sötét arcának világszerte. Jól látható ez abból, hogy a Jobbik az emberek cigányellenes érzelmeit és attitűdjeit lovagolta meg és Filippov szavaival „posztmodern szamizdat irodalmat” hozott létre a témában. Ezzel elérte, hogy egyre inkább tematizálta a közbeszédet, amire már a nagy pártok és az országos média is kénytelen volt reagálni a Cozma-gyilkosság vagy a romagyilkosságok kapcsán.
De, hogy ne a Jobbikkal fejezzük be – ahogy a beszélgetésen sem – a 2010-es kampányban a FIDESZ honlapja a legfejlettebb kampánytechnikai szempontból. Bár ez sem teljesen interaktív (ahogy ez tőlünk Nyugatabbra inkább jellemző), hanem inkább egyfajta „digitális szószékként” működik. Fontos lenne – hangzott el a beszélgetés egyfajta összegzéseként – hogy a nagy pártok is interaktívan használják a webet, legyenek jelen, kezdeményezzenek párbeszédet, hogy ne tűnjön úgy, mintha az internet csupán a szélsőségesek gyűjtőhelye lenne és csak az ő hangjuk hallatszana.
Végül, ejtsünk néhány szót az LMP-ről (ami nem a Lengyel Egyesült Munkáspárt). Meglepő, de a szakértők „maguktól” nem igazán hozták szóba az egyetlen olyan hazai pártot, amely kampányát egyértelműen az internetre és a webkettes eszközökre építi. Kérdésre elmondták, hogy az LMP működése egyértelműen internet központú, transzparens, nyitott (például nem csak a szimpatizánsok kommentelhetnek), viszont a módszerek (például az EP választási kampányfinanszírozó pénzgyűjtés) nem mindig igazán érik el azt a sikert, amire a párt számít. Egyébként az LMP volt az egyetlen párt, amelynek a beszélgetésen (a hallgatók sorában) jelen volt kampánnyal foglalkozó munkatársa (ott volt még Pettkó András parlamenti képviselő, volt MDF-es politikus is, ő azonban nem indul 2010-ben és elsősorban, mint az információs társadalom szószólója vett részt a rendezvényen, nem pedig kampány specialista).
Mindent összevetve tehát bár nem perdöntő az internet kampány 2010-ben Magyarországon, de a Jobbik esetében meghatározó eszköz volt az internet a térnyeréshez, az LMP-nek pedig a lételeme az online tér, a parlamentbe való bejutása múlhat netes kampányának sikere.

Szólj hozzá!

Címkék: választás mszp orbán fidesz magyarország szdsz mdf facebook jobbik obama 2010 nézőpont intézet lmp progresszív intézet it business online kampány böszörményi nagy gergely filippov gábor internetes kampány gyrucsány

A bejegyzés trackback címe:

http://cawi.blog.hu/api/trackback/id/tr431808223

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.