HTML

CAWI - blog az online kutatásról

Pintér Róbert vagyok. 2008 szeptembere óta foglalkozok online kutatással főállásban (2012-ig az Ipsosban), jelenleg mint mobil kutatásvezető az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.-nél dolgozok. Elsősorban az online (CAWI: Computer Assisted Web Interviewing) és az okostelefonos módszertannal készülő kutatások fejlesztéséért vagyok felelős. A munkám során érdekes hírekkel, adatokkal, dilemmákkal találkozok, amik remélhetőleg segíthetnek másoknak is, így a CAWI-vel és online témákkal foglalkozó kutatóknak és ügyfeleknek.

Friss topikok

Linkblog

Workshop az online kutatási módszerekről a Szondában

2008.10.31. 11:45 pinter.robesz

Elindítottunk egy workshop sorozatot a CAWI-vel kapcsolatban házon belül és ma fejeztem be a résztvevőktől kapott anoním visszajelző kérdőívek értékelését (21-én és 28-án volt a két azonos tematikájú workshop, amin összesen közel 40 kolléga vett részt). Az értékelés eredetileg egy e-mailnek indult a CAWI-vel foglalkozó munkatársak számára, aztán egy 11 oldalas monstre dokumentum lett belőle (nincs vita, grafomán vagyok). Viszont megérte a munkát, mivel egész érdekes eredményekre lettünk figyelmesek, amik sokat segítenek majd a belső fejlesztésekben (amit megnéztem, hogy melyik osztályról mennyien voltak, mit tartottak érdekesnek, mit unalmasnak, mitől lepődtek meg, miről hallanának szívesen a jövőben és hol kellene szerintük fejleszteni).

Nyilván egy ilyen workshop eredményei nem igazán publikusak (meg, valljuk be, leginkább nekünk érdekfeszítő, meg esetleg a konkurenciának), viszont 1-2 dolog hasznos lehet és ide kívánkozik:

  • A legérdekesebb téma a kollégák számára a reprezentativitás biztosítása és a panelek felépítése.További érdekes témák voltak az ajándéksorsolás, a kitöltés valós idejű követése és a kitöltők ösztönzése, motiválása. Vagyis pont azok, amiktől a módszer működése függ egy adott cégnél - a lényegre tapintottak rá a kollégák.
  • A közeljövőben külön kell majd foglalkoznunk a sales kérdéseivel, vagyis, hogy mit szabad/lehet CAWI módszertan felé terelni és hogyan kell értékesíteni a CAWI-s kutatásokat. Hogyan lehet az ügyfelek igényeit a leginkább szem előtt tartani (alapelv, hogy az ügyfél nem módszertant rendel, hanem kérdései vannak, amihez adatokra van szüksége, és ajánlatadáskor ehhez keressük meg a neki leginkább megfelelő adatfelvételi módszert, ami egyáltalán nem biztos, hogy az online kutatás)
  • Sokan akarnak hallanai az online kérdőívkészítésről, a kutatások menetéről. A legközelebbi workshopon ezért a kérdőívkészítés rejtelmeiben akarunk elmerülni, mivel különbség van egy hagyományos, kérdezőbiztossal működő adatfelvétel és egy önkitöltős online kutatás kérdőíve között - amiből aztán kérdőívírási, programozási, elemzési, stb. következmények fakadnak. 

 

Azt hiszem jövőre pedig elgondolkodunk egy ügyfeleknek szóló workshop sorozat elindításán is, minden bizonnyal arra is lenne igény.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://cawi.blog.hu/api/trackback/id/tr26742096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zs.gothpunk · http://gothpunk.freeblog.hu 2008.10.31. 13:23:46

Eljött az ideje az első kommentnek. :)

"alapelv, hogy az ügyfél nem módszertant rendel, hanem kérdései vannak, amihez adatokra van szüksége, és ajánlatadáskor ehhez keressük meg a neki leginkább megfelelő adatfelvételi módszert, ami egyáltalán nem biztos, hogy az online kutatás"

Amíg az első fele teljesen jó, azaz az ügyfélnek tényleg kérdései vannak, addig a folytatás nekem hibádzik. Azt sugallja, hogy az adatok alkotják a kérdéseire a választ, holott az adatok önmagukban még édeskevesek, azokat értelmezni is kell. Nem gondolom, hogy ezt nem tudnád, csak a megfogalmazás mintha hibádzana. :)

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2008.10.31. 15:21:48

Köszi a pontosítást, természetesen az ügyfélnek válaszokra van szüksége a kérdéseihez. De ha már pontosítunk, vegyük azt is ide, hogy az is előfordul, hogy a jó kérdés megfogalmazásában is segítségre szorul az ügyfél (féleértés ne essék, nincs ezzel semmi baj), meg az is, hogy az adatok elemzését sem kéri, mert megvan hozzá a saját apparátusa és csak adatbázis kell neki.