Tegnap érdekes posztot olvastam Rabbit blogján arról, hogy a sales és médiatervező között milyen problémák, félreértések, súrlódások lehetnek. Azt hiszem egy jó része a piackutató és a megrendelő ügyfél kapcsolatában is gondot jelenthet, így Rabbit utólagos engedelmével parafrazálok és átírom kicsit a bejegyzését a piackutatók nyelvezetére. Tehát mire kell odafigyelni egy piackutatónak, ha ajánlatot ad (ezek típus hibák, meglehet, hogy egyik sem szokott előfordulni egy adott cégnél, de érdemes lehet elgondolkodni rajtuk):
- bizonyos módszertani megkötéssel kérnek ajánlatot és - magyarázat vagy utalás nélkül - egészen mást küld helyette a kutatócég.
- bekérnek bizonyos kutatásra ajánlatot, s a kért megoldás nem valósítható meg. Ilyenkor a “nem megy”-en túl elvárható lenne a kutatóktól valamilyen alternatív megoldási javaslat.
- kellemetlen tud lenni a visszajelzés hiánya is, pedig egészen megnyugtató a megrendelőnek, hogy már írja az ajánlatot a kutatócég. Ehhez kapcsolódik az is, amikor teljes egészében “elfelejtődik” az ajánlat.
- a kért határidőre nem küldik el az ajánlatot, és nem jelzik a csúszást, csak egyszercsak küldik az ajánlatot.
- az ajánlati template-ek mindegyike hasonló információkat tartalmaz, némelyik többet, némelyik kevesebbet. Van azonban néhány olyan adat, amely gyakorlatilag mindegyikben szerepel, s ami nélkülözhetetlen az ügyfélnek. Különösen rövid határidejű ajánlatnál bosszantó az ügyfélnek, ha az ajánlat ezek valamelyikét nem tartalmazza – esetleg külön előzetes kérésre sem.
- nem könnyíti meg a munkát, amikor az ajánlat bonyolult, s mondjuk egy terjengős leírásból kell kisilabizálni azt a néhány konkrét információt, amire az ügyfél kíváncsi (pl. ár, vállalási határidő).
- Felmerülhetnek kommunikációs problémák is, ha nem ügyelnek a piackutató cégnél arra, hogy az ügyfélkommunikációban olyan emberek vegyenek részt, akik ehhez kellő érzékkel rendelkeznek.
Persze ott van a posztban az is, hogy mit szoktak kifogásolni a kutatók (csak azt emelem ki, ami ránk, kutatókra értelmezhető):
- “tegnapra”, 1 órán belül kell az ajánlat
- úgy kérnek ajánlatot az ügyfelek, hogy egyáltalán nincs elképzelésük mit szeretnének
- csak a megszokott módszereket hajlandók elfogadni a megrendelők
Végül az utolsó megállapítás is igaz lehet kis igazítással: az a jó modell, amikor a kutató és az ügyfélnél dolgozó marketinges/piackutató tudnak egymás fejével gondolkodni, a legrosszabb szcenárió pedig az, ha rivalizálnak. Néha kellene tartani egy-egy fordított napot, és akkor biztosan jobban megértenék a másik tehetetlenségének okát.