HTML

CAWI - blog az online kutatásról

Pintér Róbert vagyok. 2008 szeptembere óta foglalkozok online kutatással főállásban (2012-ig az Ipsosban), jelenleg mint mobil kutatásvezető az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.-nél dolgozok. Elsősorban az online (CAWI: Computer Assisted Web Interviewing) és az okostelefonos módszertannal készülő kutatások fejlesztéséért vagyok felelős. A munkám során érdekes hírekkel, adatokkal, dilemmákkal találkozok, amik remélhetőleg segíthetnek másoknak is, így a CAWI-vel és online témákkal foglalkozó kutatóknak és ügyfeleknek.

Friss topikok

Linkblog

Piackutató és ügyfél kapcsolata - mire figyeljünk oda

2008.11.07. 13:14 pinter.robesz

Tegnap érdekes posztot olvastam Rabbit blogján arról, hogy a sales és médiatervező között milyen problémák, félreértések, súrlódások lehetnek. Azt hiszem egy jó része a piackutató és a megrendelő ügyfél kapcsolatában is gondot jelenthet, így Rabbit utólagos engedelmével parafrazálok és átírom kicsit a bejegyzését a piackutatók nyelvezetére. Tehát mire kell odafigyelni egy piackutatónak, ha ajánlatot ad (ezek típus hibák, meglehet, hogy egyik sem szokott előfordulni egy adott cégnél, de érdemes lehet elgondolkodni rajtuk):
- bizonyos módszertani megkötéssel kérnek ajánlatot és - magyarázat vagy utalás nélkül - egészen mást küld helyette a kutatócég.
- bekérnek bizonyos kutatásra ajánlatot, s a kért megoldás nem valósítható meg. Ilyenkor a “nem megy”-en túl elvárható lenne a kutatóktól valamilyen alternatív megoldási javaslat.
- kellemetlen tud lenni a visszajelzés hiánya is, pedig egészen megnyugtató a megrendelőnek, hogy már írja az ajánlatot a kutatócég. Ehhez kapcsolódik az is, amikor teljes egészében “elfelejtődik” az ajánlat.
- a kért határidőre nem küldik el az ajánlatot, és nem jelzik a csúszást, csak egyszercsak küldik az ajánlatot.
- az ajánlati template-ek mindegyike hasonló információkat tartalmaz, némelyik többet, némelyik kevesebbet. Van azonban néhány olyan adat, amely gyakorlatilag mindegyikben szerepel, s ami nélkülözhetetlen az ügyfélnek. Különösen rövid határidejű ajánlatnál bosszantó az ügyfélnek, ha az ajánlat ezek valamelyikét nem tartalmazza – esetleg külön előzetes kérésre sem.
- nem könnyíti meg a munkát, amikor az ajánlat bonyolult, s mondjuk egy terjengős leírásból kell kisilabizálni azt a néhány konkrét információt, amire az ügyfél kíváncsi (pl. ár, vállalási határidő).
- Felmerülhetnek kommunikációs problémák is, ha nem ügyelnek a piackutató cégnél arra, hogy az ügyfélkommunikációban olyan emberek vegyenek részt, akik ehhez kellő érzékkel rendelkeznek.

Persze ott van a posztban az is, hogy mit szoktak kifogásolni a kutatók (csak azt emelem ki, ami ránk, kutatókra értelmezhető):
- “tegnapra”, 1 órán belül kell az ajánlat
- úgy kérnek ajánlatot az ügyfelek, hogy egyáltalán nincs elképzelésük mit szeretnének
- csak a megszokott módszereket hajlandók elfogadni a megrendelők
 

Végül az utolsó megállapítás is igaz lehet kis igazítással: az a jó modell, amikor a kutató és az ügyfélnél dolgozó marketinges/piackutató tudnak egymás fejével gondolkodni, a legrosszabb szcenárió pedig az, ha rivalizálnak. Néha kellene tartani egy-egy fordított napot, és akkor biztosan jobban megértenék a másik tehetetlenségének okát.
 

7 komment

Címkék: kapcsolat ügyfél piackutató ajánlat sales rabbit

A bejegyzés trackback címe:

https://cawi.blog.hu/api/trackback/id/tr11755622

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

grimbusz 2008.11.09. 16:34:17

Vicces még amikor a kedves ügyfél 4-5 cégtől kér be ajánlatot és az egyiktől mindig csak kér, de sosem ad semmit. Ilyen esetben az ajánlattevő involváltsága erősen csökkenhet.
Ügynökségi oldalról pedig szvsz "érdekes" megközelítés, amikor nem kérdez vissza a kutató, és elhiszi azt, amit a briefben leírtak. Pedig az nagyon sok esetben csak egy ötlet, egy elképzelés, de nem szabad rá alapozni.
(Ugyanis a láz csak egy tünet, igazából a gyulladás okát kell kideríteni, mert máskülönben belehal a beteg.)
Azaz ha nem tudjuk mit akar az emberünk odafent, aki a pénzről dönt, "akit boldoggá kell tennünk", akkor elk**tuk.

bülbül · http://www.bulbul.hu/ 2008.11.09. 23:49:12

nem véletlen, hogy több kollégát küldtünk 'tanulmányi szabadságra' szolgáltatóhoz hosszabb-rövidebb időre (ez különösen pályakezdőknél hasznos).

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2008.11.10. 09:18:07

Jogos. Azt hiszem az ügyféllel való egyeztetés igen hasznos az ajánlatadáskor, egy csomó felesleges munkát meg tud spórolni. Ennek olyan alapnak kellene lennie, aminek nem szabadna kimaradnia. Csak ugye sok cégnél sokszor más kapja meg az ajánlatkérést, mint aki írja az ajánlatot és ha hiányzik a kommunikációs kapcsolat ezen a szinten, akkor azt fel kell tudni építeni. Ráadásul úszhat az egyéb munkákban az, aki az ajánlatot írja, így könnyen lehet, hogy az hiszi hamarabb végez, ha nem egyeztet.

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2008.11.10. 17:23:35

Hivatali közlemény: kaptam néhány észrevételt kollégáktól, ezért pontosítanék: ez a poszt nem a Szondás tapasztalatokat összegzi (furcsa is lenne, mivel csak 2 hónapja dolgozok itt és nem is írok ajánlatokat, nem része a munkámnak). A poszt a Rabbitblogon megfogalmazott tapasztalatok átírása piackutató környezetre.

Field Castro · http://kutatas.blog.hu 2008.11.15. 13:17:13

Off: Ez a hátránya a céges blognak. Lehet cenzúrázni magad.

On: Szerintem van egy nagyon fontos lehetőség, amely használata minden problémát orvosolni tud. Kommunikálni kell az ügyféllel. Az ajánlatokat nem gyorsan összedobni és kiküldeni. Fel kell hívni az ügyfelet az ajánlatkérés után és átbeszélni vele a kutatási briefet. Meg kell érteni az ügyfél problémáját és arra a legjobb ajánlatot adni.

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2008.11.15. 23:44:34

Abszolút egyetértek, hogy az ügyfél fejével kell gondolkodni, ehhez pedig a legjobb, ha beszélünk vele.