HTML

CAWI - blog az online kutatásról

Pintér Róbert vagyok. 2008 szeptembere óta foglalkozok online kutatással főállásban (2012-ig az Ipsosban), jelenleg mint mobil kutatásvezető az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.-nél dolgozok. Elsősorban az online (CAWI: Computer Assisted Web Interviewing) és az okostelefonos módszertannal készülő kutatások fejlesztéséért vagyok felelős. A munkám során érdekes hírekkel, adatokkal, dilemmákkal találkozok, amik remélhetőleg segíthetnek másoknak is, így a CAWI-vel és online témákkal foglalkozó kutatóknak és ügyfeleknek.

Friss topikok

Linkblog

Sajtóközlemény: a hibrid kutatásoké a jövő

2009.01.26. 13:40 pinter.robesz

Múlt héten nem csak blogposztot írtam, hanem dolgoztunk egy sajtóközleményen is, amiből tulajdonképpen bejegyzés is születhetett volna. Sajtóanyagként viszont remélhetőleg sokkal többen olvassák el, hiszen számos helyre elment a hír, ami azért fontos, mert az elmúlt év rövid összegzéséről és nagy vonalakban az ez évi terveinkről is szól. Ennek ellnére szeretném, ha a blogon is megjelenne. Megígérem, hogy ritkán fogok sajtóanyagokat közreadni itt, viszont amiért most kivételt teszek, hogy lehessen közvetlenül is (kommentekben) visszajelezni, ki hogyan érzi, mennyire volt mérföldkő a tavalyi év az online kutatásban, és vajon tényleg a hibrid kutatásoké-e a jövő - hogy kiemeljek két, az iparág számára is fontos vonatkozást a lenti anyagból.

És akkor a közlemény szövege:

Mérföldkő volt a tavalyi év hazánk online kutatásai terén. A módszertan nagykorúvá vált. A magyarországi internet penetráció növekedésével párhuzamosan az ügyfelek egyre gyakrabban döntenek úgy, hogy egy-egy kutatás teljesen vagy részben online adatfelvételi technikákkal készüljön el. Az online kutatások elismeréséhez jelentős mértékben hozzájárult, hogy a vélemény- és piackutatás meghatározó szereplői is letették voksukat az e-kérdőívek mellett. Magyarországon mára megteremtődtek a feltételei annak, hogy megbízható módon alkalmazhassunk online technikákat, segítségükkel bármely olyan kutatás elvégezhető, ahol a megkérdezni kívánt célcsoport többsége elérhető az interneten és a téma megítélését nem befolyásolja érdemben maga az internetezés.

2008-ban a Szonda Ipsos a közel 400 ezer interjúnak – in-hall nélkül* - a több mint negyedét már ezzel a technikával kérdezte. A jelentős növekedés hátterében átfogó stratégia húzódik, amelynek eredményeként lakossági és az országban egyedülálló módon kiterjedt vállalati panel is rendelkezésre áll ezekhez a kutatásokhoz, továbbá lehetőség van saját, egyedi kliens panelek felépítésére is. A korábban hagyományos, offline készült idősoros adatfelvételeknél (ún. tracking kutatásoknál) az új módszerre való áttérést gondos mérések előzték meg, hogy a folytonosság, a korábbi és a jelenlegi adatok átjárhatósága biztosítható legyen. A tapasztalatok azt mutatták, hogy az online módszertan képes kiváltani a hagyományos méréseket ott, ahol a vizsgálatba bevont célcsoport elérhető az interneten. A Szonda Ipsos online kutatásaiból tudható például, hogy a gazdasági válság miatt a magyarok negyede érzi úgy, hogy elveszítheti a munkahelyét s hogy az emberek 81%-a tervezi visszafogni mindennapi kiadásait. Ugyancsak 2008-as online kutatás erősítette meg, hogy hiába a médiacsatornák gyorsan növekvő száma, az emberek ebből csak keveset követnek rendszeresen – vagyis kimazsolázzák a számukra érdekeset és azokat használják (televízió, sajtó, internet).

A Szonda Ipsos célja, hogy piacvezetővé váljon az online kutatásokban is. Ennek érdekében intenzív fejlesztéseket folytat, hogy a lehető legjobb megoldásokat nyújtsa ezen a területen is ügyfeleinek. Az egyik legfontosabb fejlesztési irány, az úgynevezett hibrid kutatások kialakítása, ahol a különböző adatfelvételi technikák előnyei ötvözhetők. Ennél a módszernél az adott célcsoport internetező tagjait online módon lehet elérni, míg a nem internetezőket hagyományosan (pl. személyesen vagy telefonon), aminek köszönhetően lerövidül a kutatási idő és költséghatékonyabbá válik a kutatás egésze. A másik kiemelt fejlesztési irány annak biztosítása, hogy az online válaszadók személyazonossága ellenőrizhető legyen, miközben nem sérül anonimitásuk a kutatási adatok elemzése során. Mindez garantálja, hogy személyes találkozás nélkül is megbízható adatokhoz juthassunk, gyorsan, egyszerűen, közvetlenül és a válaszadók számára kényelmes módon.

*in-hall: központi helyszínre előszervezett adatfelvétel

 

 

5 komment

Címkék: hibrid 2008 tracking online kutatás szonda ipsos hagyományos kutatás

A bejegyzés trackback címe:

https://cawi.blog.hu/api/trackback/id/tr96903385

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Klenovszki 2009.01.26. 20:17:08

Egyetértek azzal, hogy a hibrid kutatásoké a jövő, a 2007-es online kutatási konferencián az előadásomat azzal fejeztem be, hogy az OK2008-as konferencián a hibrid kutatásokról fogunk sokat beszélni. Sajnos az OK2008 elmaradt, ezért nem is volt erről előadás, azonban annak nagyon örülök, hogy a Szonda Ipsos felvállalta azt a nehéz szerepet, amely a hibrid kutatások bevezetését, elfogadtatását jelenti. Így már legalább ketten (NRC, Szonda Ipsos) beszélünk az ügyfeleknek a hibrid kutatásokról segítve ezzel egymás munkáját.

Abban viszont nem vagyok biztos, hogy 2008 volt a mérföldkő az online kutatások területén. 2007 fontos állomása volt a hazai online kutatásnak a konferencia miatt, 2008 az edukáció és az ismerkedés éve volt, és én azt hiszem, hogy 2009-ben vagy 2010 elején várható az igazi piaci áttörés, amelyhez segítséget az adhat, hogy:
• az internet penetrációs szint hamarosan meghaladja az 50%-ot,
• a döntéshozóknak egyre gyakrabban van szüksége taktikai döntéseikhez megbízható és gyors válaszokra,
• a nehezebb gazdasági körülmények között a vállalatoknak több hiteles kutatásra van szükségük úgy, hogy közben a kutatási költéseiket nem tudják növelni.

A felsorolt tényezők, illetve az online adatfelvétel előnyei (megbízható, gyors, költséghatékony, tökéletesen alkalmas hibrid kutatások egyik adatfelvételi csatornájaként) olyan lehetőséget adnak a piackutatók és ügyfeleik kezébe, amelyek segítségével racionalizáltabban tudják a piackutatásra fordított összegeiket felhasználni.

A verseny pedig csak jót tesz a piacnak, legalább az NRC is plusz inspirációt kap az Ipsos piacvezető céljától.

Klenovszki János

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2009.01.27. 09:31:57

@Klenovszki: Köszi a hozzászólást János.
Az, hogy mérföldkőnek tartom 2008-at annak alapvetően szubjektív oka van, mépgpedig, hogy a Szonda Ipsos ebben az évben kezdte el radikálisan felfuttatni az online kutatásait. Jól látható a bejegyzésben lévő számokból, hogy egy év alatt meghatározó adatfelvételi csatornává nőtte ki magát az online, úgy, hogy a lakossági panelünk fejlesztése még nem fejeződött be, és kliens panelek terén szerintem robbanás előtt áll a piac (és mi is). Ugyanakkor, hogy ez mégsem szubjektív (vagy legalább ugyanannyira az, mint az OK2007 miatt 2007-et mérföldkőnek tekinteni) az az, hogy mégiscsak 2008 volt az az év, amikor a hagyományos, offline világban erős kutatócégek (pl. Szonda, GfK) és az új, internetes világban megerősödő kutatócégek (pl. NRC, Kutatócentrum) együtt versengenek a(z online) kutatási piacon. Hogy ez miért minőségi változás? Mert az interneten megerősödött kutatócégeknek eddig nem volt a szűken vett online térben érdemi vetélytársuk kívülről. Nem azzal versenyeztetek jellemzően, hogy melyik online céget válasszák az ügyfelek, hanem, hogy online vagy offline kutatást válasszanak-e. Ebben hoz érdemi változást, hogy az online piackutatási kínálat mind mennyiségben, de még inkább minőségben javulhat (legalábbis ebben bízunk, ha befejeződnek nálunk hamarosan a futó fejlesztések). Tehát az online térben is offline-ban erős cégekkel folyik a verseny. Ez sokkal érdemibb változás szerintem, mint az OK2007 megrendezése, és ezzel nem lebecsülni akarom a konferenciát.

További csavar, hogy az ügyfél felől nézve a történetnek kicsit más a nézőpontja, merthogy az ügyfél elsősorban jó adatokat akar, megfizethető áron és nem az adatfelvételi csatornát nézi (online / nem online), hanem hogy a kapott ajánlatban milyen opciók vannak és melyik felel meg leginkább a számára a lehetőségeihez képest. Egy hagyományos kutatásban erős és innovatív cég (mint amilyen a Szonda, hatalmas adatfelvételi gépezettel és kiváló elemzési kapacitással - és befejezem az önreklámot) szerintem könnyebben tud komplexebb megoldásokat nyújtani, mint egy internet felől építkező cég. De biztos vagyok benne, hogy Te ezt másképpen látod. ;-))) Vagyis az kifejezetten jó az ügyfélnek, ha az online opció integrálva van a kutatási kínálatba és nem eleve kiinduláskor neki kell eldöntenie, hogy inkább online vagy nem online legyen a kutatás (tehát, hogy eleve csak javarészt online kutatási profillal foglalkozó cégtől kérjen be ajánlatot).

A hibrid kutatásaink ezért is jelenthetnek megfelelő megoldást az ügyfelek számára, mivel egyetlen cégtől jövő komplex választ adnak a kutatási kérdésekre, ötvözve az új online módszerben meg a hagyományos adatfelvételben rejlő előnyöket (de ezt már fentebb is megírtam) és gondosan egymásba illesztve az adatokat.

Ami a penetrációt illeti, persze, az 50% fontos, de mint ahogy több helyen Te is kifejtetted, nem az az érdekes, hogy a teljes felnőtt lakosságban mekkora a penetráció, hanem, hogy az éppen vizsgált célcsoportban mekkora. Az 50% a lélektani határ átlépése miatt lesz sokkal inkább fontos, ami inkább pszichológiai, mint kutatási kérdés (például jobban, könnyebben, erősebb érvkészlettel lehet értékesíteni majd az online kutatásokat is).

Klenovszki 2009.01.27. 10:08:32

Szia!

Bocs, hogy félreérthető voltam. Én nem tekintem 2007-et mérföldkőnek. Szerintem 2009 vagy 2010 eleje lesz az igazi mérföldkő.

Egyetértek veled a többi megállapításban, pont ezért az NRC sosem volt online kutató cég (hogyhogy ezt nem tudod?), hiszen megalapítása óta hagyományos adatfelvételi szolgáltatásokat (telefonos, személyes, fókuszcsoport, mélyinterjú stb.) is kínál ügyfeleinek. Az NRC mindig is piackutató cég volt, ahol a fő hangsúly az online adatfelvétel tökéletesítésén volt, ezért is van az, hogy 1999 óta fejlesztjük a hazai piacnak online kutatási megoldásainkat, speciális paneljeinket, a kliens panel rendszert, a vállalati panelünket, az ügyféloldali kérdőívszerkesztő rendszert stb.

2007-ben és 2008 elején több kutató céggel közösen teszteltük a hibrid kutatási megoldásokat és arra jutottunk, hogy ez a módszer megbízható és hiteles adatokat nyújt az ügyfeleknek. Azóta ezek a piackutató cégek is ajánlják ügyfeleiknek a hibrid kutatást. Úgyhogy azt gondolom, hogy a Szonda is jó nyomon jár és azzal, hogy az ügyfelek tőletek is hallanak erről a lehetőségről közösen építjük az online kutatás piacát, amely mind a kutatóknak, mind az ügyfeleknek jó.

Az 50%-al a lélektani határra gondoltam mert fontos szám ez az 50%, amelynél már csak a 60% lesz fontosabb :)

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2009.01.27. 10:36:26

Bocs, akkor félreértettem. Azt azonban tartom, hogy az online kutatásban 2008 mérföldkő volt, egy új szakasz kezdete, amikor az online kutatási piacra belépnek a hagyományos cégek és a verseny egy új szakasza kezdődik (ahogy arra Te is utaltál az előző kommented végén).

Biztos voltam benne, hogy érzékenyen érint, hogy az NRC-t online piackutató cégnek tartom. Tudom, hogy nem csak az vagytok, de a piaci percepció szerintem mégiscsak ez (tehát nem csak az én véleményemről van szó). Hogy megindokoljam miért gondolom ezt (nem meggyőzni akarlak, csak megmutatni, hogy mi ennek a percepciónak az oka): a Szondához, GfK-hoz, TNS-hez, Mediánhoz...(a sort nem folytatom) - tehát a régi hagyományos piackutató cégekhez képest Ti inkább online piackutató cég vagytok. Ha a piackutatást a módszertanra fókuszálva egy hosszú szakasznak vesszük, aminek az egyik végén a csak online kutatást végző cégek lennének, a másik végén a meg csak offline kutatással foglalkozók, akkor Ti az online-hoz közelebb vagytok mint mi, vagy a fentebb említett szereplők, akiket a hazai piac a piackutató kifejezéssel azonosít. Ehhez képest joggal vagytok online piackutatóként számontartva.

De mondom másképpen: bár nem ismerem a bevételi számaitokat, de a nyakamat teszem rá, hogy abban az online sokkal nagyobb arányt képvisel, mint bármelyik fentebb említett cégnek.

De mondom még másképpen a Te szavaiddal: "az NRC 1999-ben az internet- és az online kutatásokra specializálódott cégként jött létre" (tudom, kiragadtam a szövegkörnyezetből, de itt a genezist emelném ki), a Szonda Ipsos genezise pedig: "Az 1990-ben alapított Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és Piackutató Intézet a magyar gazdasági és társadalmi kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, reklám-, közvélemény-, egészség- és médiakutatási szolgáltatást nyújt ügyfelei számára. [...] Az Intézet alapítói Levendel Ádám és Sterk Péter szociológusok. Tizedmagukkal együtt a magyar empirikus társadalomkutatás bölcsőjének tekinthető Tömegkommunikációs Kutatóközpontból/Magyar Közvélemény-kutató Intézetből jöttek - valamennyien sok éves, évtizedes akadémiai társadalomkutatási tapasztalattal rendelkezve."

Na, ezért gondolom, hogy Ti elsősorban online kutató cég vagytok és pontosan érzi ezt a piac is. Ennek kétségtelenül vannak előnyei és hátrányai, de elvitatni szerintem nem lehet a tényt, hogy az NRC online piackutató cég. Ami pedig most folyik az online módszertan konszolidálásával, beemelésével a kutatási portfóliókba, az a területen dolgozó cégek "újrapozicionálása" a piacon. Ti szeretnétek nem csak online kutatók lenni, mi meg szeretnénk, ha a többi adatfelvételi mód mellett online kutatásoknál is ránk asszociálnának (érzésem szerint sikerrel vesszük az akadályokat).

Végeredményben pedig az a helyzet, hogy ugyanúgy érdekeltek vagyunk az online kutatási módszerek elismertetésében, részesedésének növelésében, módszereinek kicsiszolásában (közös cél, hogy a torta legyen nagyobb), viszont mégiscsak versenytársak vagyunk (a mi szeletünk legyen nagyobb a tortából). Csak Ti az online felől mi meg az offline felől kezdtük meg a torta "hadműveletet". ;-)

Klenovszki 2009.01.27. 16:10:56

Nem az érzékenység, hanem a pontosság miatt írtam, hogy az NRC nem online kutató, hanem az online adatfelvételi csatornát is használó piackutató cég.

De tény, ebben vagyunk a legjobbak, sokat is teszünk azért, hogy ez így is maradjon :)

süti beállítások módosítása