HTML

CAWI - blog az online kutatásról

Pintér Róbert vagyok. 2008 szeptembere óta foglalkozok online kutatással főállásban (2012-ig az Ipsosban), jelenleg mint mobil kutatásvezető az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.-nél dolgozok. Elsősorban az online (CAWI: Computer Assisted Web Interviewing) és az okostelefonos módszertannal készülő kutatások fejlesztéséért vagyok felelős. A munkám során érdekes hírekkel, adatokkal, dilemmákkal találkozok, amik remélhetőleg segíthetnek másoknak is, így a CAWI-vel és online témákkal foglalkozó kutatóknak és ügyfeleknek.

Friss topikok

Linkblog

Online választási kutatások - sikeres előrejelzés Németországban

2009.01.29. 19:05 pinter.robesz

Nem, a cím nem tévedés, lehet online kérdezéssel sikeres választáskutatást csinálni. Először mi sem akartuk elhinni, de a dolog a YouGov szerint működik. Mégpedig annyira, hogy a hesseni tartományi választásokon a YouGov előrejelzése volt a legpontosabb!

Ez már a harmadik sikeres előrejelzése a cégnek, "eltalálták" az amerikai elnökválasztás eredményét is, meg a brit választásokat, szóval ez nem véletlen, hanem azt bizonyítja, hogy az online módszertan alkalmas politikai kutatásokra is. Most Hessenben a többi előrejelzés telefonos kutatáson alapult, és mindegyiknél pontosabb volt az online adatfelvétel. 

Forrás: YouGov sajtóközlemény

A cég meglátása szerint ennek oka, hogy online az emberek őszintébbek, mivel nem akarnak a (telefonos) kérdezőbiztosnak megfelelni, például nem szégyellik a pártpreferenciájukat, vagy politikai közönyösségüket. Annak ellenére is működik a dolog, hogy a németek 2/3-a van online, vagyis nem lehetséges mindenkit elérni a potenciális választókorú népesség közül.


A dologban az a különösen érdekes, hogy nem egyszerűen a telefonos kutatásokat páholták el az online módszerrel (hiszen telefonon sem lehet mindenkit elérni), hanem, hogy meglepően pontosan bemérték valamennyi párt eredményét. Hogy ez miért érdekes? Egyrészt, mert eleve a választáskutatás egy külön műfaj a véleménykutatásban, ahol számos dolog torzíthatja az eredményt és ezeket mind modellezni kell (hiszen a végén ott van az igazság pillanata, a választási eredmény). A kérdezés során vannak rejtőzködők, akik nem azt mondják, amit valójában gondolnak (eltitkolják az igazi preferenciájukat), bizonytalanok (akik még nem tudják, hogy egyáltalán elmennek-e szavazni, vagy akik biztosra tudják ugyan a részvételüket, de azt nem, hogy kire fognak szavazni), végül valamit kezdeni kell a válaszmegtagadókkal is (vajon el fognak menni szavazni, másképpen szavaznak-e mint a többiek, akik válaszoltak, "elviszik-e" az eredményeket)? Mindezek persze olyan kérdések, amelyekkel minden adatfelvételi módszernél számolni kell.

Másrészt azonban - és igazán ettől izgalmas ez a hír - az online módszernek a saját korlátait is ismernie kell, vagyis, hogy online nem elérhető mindenki, és attól függően, hogy hogyan folyik a mintavételezés (pl. kutatási panelen vagy valamilyen egyéb módon) hogyan lehet a leginkább visszaadni egy reprezentatív kutatás ismérveit. Hiszen a politikai kutatások nem működnek reprezentativitás nélkül. Számomra tehát azért különösen fontos ez a hír, mert azt bizonyítja, hogy minden kétkedés ellenére igenis lehet reprezentatív online kutatásokat csinálni. Az online kutatás az egyik legnehezebb kutatási műfajban is megállta a helyét több országban is.

Persze, felmerül a kézenfekvő kérdés, hogy mi a helyzet Magyarországgal. Vajon a jelenlegi kb. 45%-os penetráció szemben a 66%-ossal alkalmas-e politikai kutatásokra? Vajon a magyar internetezők politikai preferenciái, részvételi hajlandósága, rejtőzködése, közönye mennyire van távol a nem internetezőkétől és az országos átlagtól? Vajon sikeresen előre lehet-e jelezni már Magyarországon egy választás eredményét online kutatással? Azt hiszem nyugodtan megígérhetem, hogy ezzel a kérdéssel nem most foglalkoztunk először...

5 komment

Címkék: németország elnökválasztás hessen reprezentativitás yougov választáskutatás

A bejegyzés trackback címe:

https://cawi.blog.hu/api/trackback/id/tr72910822

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lighthousekeeper 2009.01.29. 19:19:56

Ez előbb-utóbb várható volt, hogy az online itt is versenybe száll. Érdemes volna megnézni, hogy vajon az internetezők inkább elmennek-e szavazni, lehet-e ez is magyarázója a jó eredményeknek?

Forecast Research - www.forecast.hu · http://piackutatas.blog.hu 2009.01.30. 10:34:15

Érdekes a poszt, különösen az a része, amit a választáskutatás speciális jellemzőiről írtál.
Abból viszont, hogy volt 1 (azaz egy) olyan online kutatás, mely ezen a területen sikeres volt, én nem vonnék le különösebb következtetést, ez akár véletlen is lehet, konklúziók levonására alkalmatlan. Lehetne ugyanis számos példát felhozni arra, amikor a telefonos vagy személyes megkérdezés hozott pontosabb eredményeket. Majd ha folyamatosan és tömegesen tudják ezt az online kutatások (erről egyelőre szó nincs), akkor mondjuk azt, hogy "igenis lehet reprezentatív online kutatásokat csinálni." Addig ez csak fikció. (Bizonyos speciális célcsoportoknál lehet, de nem erről beszélek.)

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2009.01.30. 10:42:37

@Forecast Research - www.forecast.hu:
Az említett YouGovnak ez a harmadik ilyen sikeres előrejelzése, az amerikai elnökválasztáson, a brit választásokon és a hesseni tartományi választásokon is pontos előrejelzést adtak. Ez nem véletlen - ha nem működne a módszer, akkor borulnának az adatok. Ha ez nem győz meg, akkor semmi sem fog.
Persze ez még nem jelenti azt, hogy minden országban, minden választás előrejelezhető online, de per definitionem nem szabad az online-t kizárni azzal, hogy az biztosan nem lehet reprezentatív. Szóval meglehetősen fontos a hír az online kutatások "történetében" és szerintem komoly ellenérv a szkeptikusokkal szemben.

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2009.01.30. 10:45:30

@lighthousekeeper: Szerintem, ha az internetezők inkább elmennek szavazni, az inkább felborítaná az adatokat, mert felülmérné a részvételt és ennek kihatása lehet a pártok eredményére is (jellemzően egyes pártok szavazóinak eltérő a részvételi hajlandósága, ezért nem mindegy, hogy mennyien mennek el szavazni a választásokon).

Klenovszki 2009.01.30. 18:00:08

Meglátjuk. Én még azért a három sikeres előrejelzést sem venném tutti meggyőzésnek. Az viszont mindenképpen jó hír az online kutatásoknak, hogy az online legalább már három esetben bizonyított. Ha ezt még 100-szor megteszi, akkor lehet hinni abban, hogy abban az országban, ahol ezt bizonyította lehet a teljes népességre is reprezentatív az online kutatás. Addig maradnak a célcsoportokon belüli reprezentatív kutatások.

Robi!

Köszi, hogy írtál erről.