HTML

CAWI - blog az online kutatásról

Pintér Róbert vagyok. 2008 szeptembere óta foglalkozok online kutatással főállásban (2012-ig az Ipsosban), jelenleg mint mobil kutatásvezető az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.-nél dolgozok. Elsősorban az online (CAWI: Computer Assisted Web Interviewing) és az okostelefonos módszertannal készülő kutatások fejlesztéséért vagyok felelős. A munkám során érdekes hírekkel, adatokkal, dilemmákkal találkozok, amik remélhetőleg segíthetnek másoknak is, így a CAWI-vel és online témákkal foglalkozó kutatóknak és ügyfeleknek.

Friss topikok

Linkblog

Pornó a neten: VMR és gIA - kinek van igaza?

2009.04.02. 15:05 pinter.robesz

Ezt olvasom a Computerworld mai hírlevelében kiküldött cikkben:

„Ellentmondásos képet mutat - a felmérések szerint legalábbis - a hazai internet-felhasználó társadalom. A VMR-kutatás 2008. I. féléves adatai azt mutatják, hogy itthon az internetezőket leginkább érdeklő témák (a hetente legalább egyszer netező, 14-69 év közötti lakosság körében) a filmek, a számítástechnika és a tudomány. Az erotika nincs benne az első tízben. Egész más képet kapunk a gemius/Ipsos Audience ugyanabban az időszakban végzett felméréséből. Eszerint a felnőtt tartalmú oldalak tavaly júniusban 1,1 millió belföldi látogatót vonzottak, azaz majdnem minden harmadik internetező keresett fel felnőtt tartalmú oldalt, és ott átlagosan 80 percet töltött el.”

Mi lehet az ellentmondás mögött?

- a felhasználót leginkább érdeklő témák és a látogatott oldalak közé nem tehető automatikusan egyenlőségjel. Még egy olyan júzer, aki rendszeresen látogat erotikus oldalakat és sok időt tölt ott el, sem feltétlenül biztos, hogy ez iránt érdeklődik a leginkább.

- az érdeklődést nem csak percben lehet mérni. Az, hogy valaki 20 percet tölt valamivel, és 30 percet valami mással, nem jelenti feltétlenül azt, hogy a második dolog jobban is érdekli, bár kétségtelen, hogy az emberek többsége így gondolja. (Én például napi két órát tömegközlekedek, és kb. másfél órát töltök evéssel, vajon melyiket szerethetem jobban?)

- végül, kézenfekvő, hogy az emberek saját viselkedésükkel kapcsolatos meglátásai sokszor torzítanak, jelentősen alá- vagy felülbecsülve a dolgokat annak megfelelően például, hogy mi a társadalmi elvárás, kivel közlik a dolgot stb. Nyilván egy kérdőívben lehet szépíteni a dolgokon, a mérőműszer viszont a tényleges használatot méri. Az emberek nem szívesen mondják azt, hogy a neten a felnőtt tartalmak számukra a legfontosabbak.

A lényeges kérdés az, hogy milyen következtetéseket vonunk le az adatokból. Mondhatjuk azt is, hogy a netezők kb. két-harmadát nem érdeklik a pornó oldalak ("csak" 1,1 milliót), vagy hogy a júzerek kb. egyharmadának az életében az online erotika egy mozifilmhez hasonló súlyt képvisel (80 perc). A kontextus nagyon sokat számít.

3 komment

Címkék: pornó szonda ipsos gemius vmr gia

A bejegyzés trackback címe:

https://cawi.blog.hu/api/trackback/id/tr221041932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kurucz · http://onlime.blog.hu 2009.04.02. 19:18:19

A legkézenfekvőbb magyarázat persze az, hogy a VMR-kérdőívben az érdeklődési körre vonatkozó kérdés nem vizsgálja az erotikus tartalmak iránti érdeklődést, így aztán nem meglepő, hogy ez a téma nem szerepel a top3-ban. :)

A kérdőív egyébként a VMR-vásárlók, tehát az online területen dolgozó médiaügynökségek és a legnagyobb médiatulajdonosok javaslatainak figyelembevételével készült, és azóta is a piac igényei alapján frissítjük a kérdéseket, kérdésblokkokat.

Az erotika mint érdeklődési kör azért nem szerepel a VMR-ben, mert egyelőre megrendelői oldalról nem mutatkozik rá igény. Nem alulmérjük tehát az erotika fontosságát, hanem egyáltalán nem is mérjük. Ez azért jelentős különbség.

vallalkozasiotletek.com · http://vallalkozasiotletek.com/ 2009.04.02. 20:09:32

1. Szerintem ez az ellentmondás nem is ellentmondás.
2. Nem ismerjük a kérdéseket, a sorrendet, illetve kérdések orientálságát.
3. Nem tudjuk pl a frekventált letöltőkről, mekkora adult tartalmat töltenek le.
4. Lehet nem tudomásul venni, de a szexuális vágy, a kielégülés keresése is egy örök emberi cél, melyre marketing mechanizmusok épülnek. Gondoljunk bele mennyivel nagyobb átkattintási arányt hozhat egy csinos női test...

István

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2009.04.03. 00:42:11

Ott a pont Imre.
Viszont, őszintén, amikor "annyi pornó van a neten", hogy a fenébe nem méritek az erotikát? Nem azért, mert a megrendelők akarják, hanem azért, mert fontos tartalom - mellesleg bizonyos hirdetőknek is az, bár értem, hogy ez egy másik kör.
Szerinted amúgy önbevallásos alapon hányadik lenne az erotika?

Egy 2003-as kutatásotokból erről is képet lehet kapni (ezért sem gondoltam, hogy ezt nem méritek). Erről így írok a doktorimban (bocs, hogy ebből idézek, de ott már megírtam egyszer és a lustaság nagy úr):
"Az NRC 2003-as vizsgálata szerint (Csepeli, 2004)
megdöbbentő különbség van a valóságos, és a feltételezett internet-használat között. A
megkérdezett felhasználók saját bevallásuk szerint a következőkkel töltik idejüket az
interneten: film, tudomány, humor, zene, tanulás, utazás, játék, egészség, pénz, politika, szex,
munka, animációk, irodalom, sport, bulvár, szerelem, horror és kábítószerek. Más
felhasználók viszont – ugyanezen kérdezettek (tehát a felhasználók) véleménye szerint – már
a következőkre használják a világhálót: szex, játék, pénz, film, bulvár, humor, zene, utazás,
sport, szerelem, politika, tanulás, egészség, horror, munka, kábítószerek, tudomány,
animációk és irodalom. Az „én nem, de mindenki más igen” (pl. szex, játék), vagy fordítva, az
„én igen, de rajtam kívül senki sem” (pl. tudomány) témák ilyenfajta, kettős mérce szerint
való megítélése arra utal, hogy az internet személyes és társadalmi hasznosságának
megítélése között óriási szakadék tátong, még a legtöbb felhasználó sem hiszi azt, hogy az
internetet az emberek „jóra”, hasznosan használnák. Inkább azt feltételezik, hogy a szexuális vágyaikat élik ki, játszanak (ami „persze” időpazarlás), pénzéhségüket csillapítják stb.. Mindennek természetesen kihatása van a hétköznapi vitákra, és persze a valóság alakítására, alakulására is."

Szóval javaslom, hogy mérjétek az erotikát, ha csak nem indokolja valamilyen erős érdek a kihagyását.