HTML

CAWI - blog az online kutatásról

Pintér Róbert vagyok. 2008 szeptembere óta foglalkozok online kutatással főállásban (2012-ig az Ipsosban), jelenleg mint mobil kutatásvezető az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.-nél dolgozok. Elsősorban az online (CAWI: Computer Assisted Web Interviewing) és az okostelefonos módszertannal készülő kutatások fejlesztéséért vagyok felelős. A munkám során érdekes hírekkel, adatokkal, dilemmákkal találkozok, amik remélhetőleg segíthetnek másoknak is, így a CAWI-vel és online témákkal foglalkozó kutatóknak és ügyfeleknek.

Friss topikok

Linkblog

A Jobbik a második erő? Az internetes szavazás és kutatás közötti különbségről (frissítve újra)

2009.05.22. 14:36 pinter.robesz

Ma olvasom az index címlapján, hogy a Jobbik a második politikai erő és könnyen lehet, hogy beelőzi az MSZP-t is az EP választásokon - a Véleménybank szerint. Rögvest elolvastam az egész cikket (update: időközben a cikket levették, de itt elérhető), amiből nagyjából az derült ki, hogy a Véleménybank "véleménykutató szervezet" szerint "A Jobbikra a polgárok 19,4, az MSZP-re pedig csak 18,9 százaléka szavazna az EP-választáson". De az izgalom csak ez után jött a cikkben:

"Márpedig számos közvélemény-kutatás azt mutatja: az EP-választáson a Jobbik ráverhet a szocialistákra. Erre jutott például a Véleménybank Alapítvány is. A választási preferenciát internetes szavazással feltérképező velemenybank.com úgy találta, hogy – folyamatos voksolás mellett – a Fideszt a mintegy 1900 véleménynyilvánító 47,7 százaléka ikszelné be a szavazólapon. A nagy ellenzéki pártot pedig egyből a Jobbik követi: e formációra a klikkelők 19,4 százaléka adná le voksát."

Végigolvasva a cikket kihámozható a lényeg: létezik egy Véleménybank nevű weboldal, ahová be lehet regisztrálni és utána szavazni különböző témákban. Az oldalnak 7 ezer tagja van, ők szavazhatnak az egyes kérdésekben. A cikkben elemzett szavazás kérdése egyébként így hangzik: "Ha most lenne az Európai Parlamenti választás Ön kire szavazna?" (szavazható 2009 április 27 és október 25 között). (Jelen poszt megírása idején egyébként már más volt az állás, mint az index írásában). 

Az eredmények tehát egy internetes szavazás eredményei, amik hellyel-közzel összemosódnak közvélemény-kutatási eredményekkel. Tisztázzuk tehát az internetes szavazás és online kutatás közötti különbségeket. Az internetes szavazáson bárki részt vehet (itt regisztráció ellenében), nem ellenőrzik a személyazonosságát, emiatt egy ember akár többször is véleményt nyilváníthat (nézzük meg mi lesz az indexes címlapra kerülés eredménye). Az online kutatás egy ugyanilyen zárt rendszerben meghívásos alapon folyna, ahol egy ember csak egyszer vehet részt és a meghívottak körét meghatározott szempontok alapján állítanák össze (például ebben az esetben odafigyelve arra, hogy a választókorú népesség összetételét kövessék) - tehát nem bárki nyílváníthatna véleményt. Mindebből az következik, hogy egy ilyen szavazásból messzemenő következtetéseket nem szabad(na) levonni, ez nem tükrözi a magyar internetezők véleményét, a magyar választópolgárokét meg pláne nem (akiknek körülbelül a fele egyáltalán nem internetezik), csupán a Véleménybank felhasználóinak összetételére utal (de közülük is csak azokét, akik szavaztak).

Ahogy említettem már korábban (lásd választáskutatás tag), a sikeres online választáskutatáshoz nagyon körültekintően, megfelelő módszertani alapossággal kell eljárni és egy ilyen alacsony penetrációjú országban, mint hazánk, még így sem várhatóak feltétlenül megbízható eredmények.

Egyébként a Szondában több hete folyik az EP választás kapcsán egy pilot, ahol online és hagyományos módon is kutatással mérjük a választáson való részvételt és a szavazási preferenciákat. Ezek az eredmények egyelőre nem publikusak, de szemben a Véleménybank kérdésével, nálunk minden politikai erő szerepel a listán, amelyik indul a választáson.

 

6 komment

Címkék: index választás szonda online kutatás ep választás választáskutatás véleménybank internetes szavazás

A bejegyzés trackback címe:

https://cawi.blog.hu/api/trackback/id/tr821137480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Anim · http://www.supertutorial.hu 2009.05.22. 14:45:50

az interneten igen, egyébként nem

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2009.05.22. 14:50:55

ezt kifejtenéd, elsőre nem vágom, hogy mire vonatkozik a megjegyzés

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2009.05.22. 15:12:13

payskin, bocs, de véletlenül kimoderáltam a kommented: "Gondolom válasz a címben feltett kérdésre."
Szóval, a mi online kutatási eredményeink szerint a Jobbik nem a második erő, az interneten sem.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.05.22. 16:04:05

Index közbe levette sunyi módon. Persze ki sem kellett volna tenni.

Forecast Research - www.forecast.hu · http://piackutatas.blog.hu 2009.05.23. 09:18:35

Nem lehet elégszer leírni, hogy a szavazás nem egyenlő a piac-/közvéleménykutatással - már csak azért sem, mert a szavazást biztosító honlapok száma rohamosan növekszik és előszeretettel sugallják: itt bizony uraim, lehetőség van akár üzleti célú piackutatásra is, jóval olcsóbban, mint az ezzel foglalkozó cégeknél. Ez egyértelműen hazugság.

Annak viszont örülni lehet, hogy az összes kutatással foglalkozó blog egységesen ez ellen foglal állást és szerepet vállal az olvasók edukálásában.

Az általatok mért választási előrejelzésre kíváncsi lennék (különösen az online-ra), természetesen úgy, hogy még a választások előtt publikusak lennének az adatok. Tiszta online kutatás vagy hibrid?

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2009.05.24. 22:01:24

Az általunk mért választási előrejelzés nem hibrid, hanem kétféle módszertannal párhuzamosan folyó mérés. Az egyik telefonos, a másik panelen folyó kvótás online kérdezés. Egyelőre az utóbbi eredménye nem publikus, de a választás után megnézzük az adatokat. Viszont nem ígérem, hogy utána tág körben közre is adjuk az adatokat, mivel elsősorban a saját fejlesztéseket célozza a dolog. Meglátjuk.
süti beállítások módosítása