HTML

CAWI - blog az online kutatásról

Pintér Róbert vagyok. 2008 szeptembere óta foglalkozok online kutatással főállásban (2012-ig az Ipsosban), jelenleg mint mobil kutatásvezető az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.-nél dolgozok. Elsősorban az online (CAWI: Computer Assisted Web Interviewing) és az okostelefonos módszertannal készülő kutatások fejlesztéséért vagyok felelős. A munkám során érdekes hírekkel, adatokkal, dilemmákkal találkozok, amik remélhetőleg segíthetnek másoknak is, így a CAWI-vel és online témákkal foglalkozó kutatóknak és ügyfeleknek.

Friss topikok

Linkblog

Ajándékozási (ösztönzési) elvek az online kutatásokban

2010.02.18. 11:20 pinter.robesz

Érdekes párbeszéd alakult ki a napokban a LinkedIn Next Generation Market Research (NGMR) csoportjában az online kutatásokban alkalmazandó-alkalmazható ösztönzők várható sikerességéről (sajnos csak tagoknak hozzáférhető, akit azonban érdekel a piackutatás, annak érdemes jelentkezni a csoportba, a napi értesítőkben izgalmas viták és hírek linkjei érkeznek).

A NGMR kiinduló kérdése, hogy vajon melyik megoldás a hatékonyabb az online kutatásokban való részvételre ösztönzésben, egy nagyobb értékű ajándék, vagy több kisebb értékű. Előbbinél kecsegtető lehet az ajándék értéke, de kisebb a nyerési eséy, utóbbinál pont fordítva. Hamar átfogó beszélgetés alakult ki, ami további szempontokat vetett fel a témával kapcsolatban: nem mindegy, hogy lakossági vagy vállalati kutatásról van szó, illetve mennyire speciális, mennyire nehezen elérhető a célközönség. Mérlegelendő szempont továbbá, hogy milyen hosszú és fárasztó a kérdőív. Ha online paneles kutatásról van szó, akkor a panel fenntartójának ösztönzési rendszere is meghatározó lehet.

Elolvasva a hozzászólásokat elgondolkodtam azon, hogy annó mi milyen szempontokat mérlegeltünk a saját ösztönzési rendszerünk kialakításában (ami jelenleg a regisztrációhoz és kutatásokhoz kapcsolódó nagyobb értékű tárgynyeremények és utalványok sorsolása), illetve milyen szakmai szempontok merülnek fel a témával kapcsolatban. Merthogy nem csak a fentebb említett kétfajta megoldás létezik a válaszadók ösztönzésére. Az iparágban több rendszer is működik, a teljesség igénye nélkül: nincs jutalmazás, mindenkinek azonnali pénzjutalom, pontrendszer (minden kérdőív kitöltéséért pontot lehet kapni, ami később pénzre / csekkre / ajándékra váltható), mindenkinek zsákbamacska ajándék, több kisebb értékű ajándék sorsolása a résztvevők között, 1-2 nagyobb értékű tárgynyeremény sorsolása, 1-2 nagyobb értékű vásárlási utalvány sorsolása, felajánlás jótékonysági célra (pl. a Haiti áldozatok számára).

Ezt lehet nem jutalom alapú ösztönzéssel is vegyíteni, például érdekesebb-értékesebb adatok megosztása, ha azt a kutatás lehetőségei és a megrendelő lehetővé teszik), de ez már messzire vezetne a témánktól.

Úgy gondolom egy online kutatási rendszer ösztönzési strukturájának kialakításakor a következő kérdésekre kell választ adni:

- Mindenkinek mindig akarunk ajándékot adni a kérdőívek kitöltéséért vagy sem?

- Az egyes kutatásokhoz rendeljük az ösztönzést (kutatásonként adunk ajándékot) vagy kutatási időszakokhoz (például havonta, negyedévente sorsolunk)? Esetleg valamilyen elv mentén vegyítjük ezeket?

- Pénzt, pénzre váltható pontokat akarunk-e adni (tehát közvetve kereseti lehetőségként definiáljuk-e a piackutatásban való részvételt) vagy sem?

- Mennyire vesszük figyelembe a tagok igényeit, illetve adunk-e a számukra választási lehetőséget (pl. mindenki megmondhatja, hogy inkább mit szeretne, azonnali ajándékot, vagy nyerni valamit, de kis eséllyel, esetleg jótékonysági célra felajánlani a rá jutó összeget)?

- Kevert ösztönzési rendszert akarunk-e üzemeltetni, amiben több elem együttesen működik, vagy egy minél egyszerűbb, átláthatóbb ösztönzési rendszert hozunk létre?

Azt gondolom ezek közül a legfontosabb választóvonal és a legnehezebb szakmai döntés, hogy mindenkinek adunk-e minden kérdőív kitöltéséért ajándékot/pontot/pénzt vagy inkább sorsolunk valamit (több kisebb értékű vagy 1-2 nagyobb értékű tárgynyereményt, ajándékot, utalványt) a résztvevők között. Ez azért fontos dilemma, mivel a kitöltők többsége minden kérdőív kitöltése után szeretne kapni valamit*, viszont, ha minden kérdőív kitöltéséért "fizetség" jár, akkor a kutatásokban megnőhet azoknak az aránya, akik mintegy hivatásszerűen töltik ki a kérdőívet (ún. professzionális válaszadók), ez pedig nyilván torzítja a válaszokat és a kutatási eredményeket.

A dilemma megoldására két út kínálkozik: a válaszadók kedvébe járunk, tehát mindenkinek adunk ajándékot a kitöltésért és utólag próbáljuk meg kiszűrni valahogy a profi kitöltőket (pl. digitális ujjlenyomat alapján) vagy eleve nem adunk mindenkinek ajándékot és ezzel elriasztjuk azokat a  kitöltőket, akik csak az azonnali jutalomért, foglalkozásszrűen töltenék a kérdőíveinket.

Az Ipsos Magyarországon a fentebbi kérdéseket megfontolva a sorsolásos rendszer mellett kötelezte el magát, hogy a profi válaszadókat eleve kiszűrjük a válaszadók közül. Persze minden ösztönzési rendszer folyamatosan alakul, annak függvényében, hogy mit mutatnak a legfrissebb adatok és milyen új lehetőségeket fedez fel az iparág.

 

* A lakossági online panelünk aktív tagjai körében nemrégiben készült felmérésünk szerint a válaszadók:

- 26,7%-a minden kérdőív után pontokat szeretne kapni, ami idővel pénzre váltható vagy levásárolható;

- 19,8% minden kitöltött kérdőív után kis értékű vásárlási utalványt szeretne kapni;

- 18,3% minden kérdőívért azonnali készpénzt szeretne;

- 1,9% minden kérdőív után jótékonysági felajánlást tenne.

Ezzel szemben:

- 14,4% az időről-időre való sorsolást választaná, ahol több eséllyel venne részt az adott időszakban több kérdőívet kitöltő;

- 9,7% választaná, hogy minden kitöltött kérdőív után nagyobb értékű tárgynyeremény sorsoláson vehessen részt.

2 komment

Címkék: ajándék linkedin piackutatás jutalmazás online kutatás ösztönzés online panel ngmr

A bejegyzés trackback címe:

https://cawi.blog.hu/api/trackback/id/tr71768522

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bülbül · http://www.bulbul.hu/ 2010.02.22. 11:42:19

Nem biztos, hogy a jutalom körül kellene az egész dolognak forognia, hiszen a legtöbb egyéb kutatásban sem ez a legfontosabb elem (ld személyes kérdezések zöme incentív nélkül zajlik).
Legalább ennyire kérdés az, hogy mire van pénze a kutatónak, hiszen ha számottevő a futtatott projektek száma akkor komoly költség-elemmé válik a folyamatos, automatikus finanszírozás. Ezzel szemben a sorsolt cucc sokkal olcsóbb a kutatóknak, mert sok projekt között oszlik meg a dolog.
Ha viszont az incentívről beszélünk általában akkor sokkal izgalmasabb, összetettebb a dolog - erről egy újabb poszt - Robesz?

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2010.02.22. 13:19:18

Sajnos vagy nem sajnos, de ez a kultúra alakult ki az online kutatásokban, itt ajándékot kell adni a válaszadóknak. Nem teljesen ismeretlen amúgy ez az offline kutatásoknál sem, gondoljunk például a fókuszcsoportokra. Úgy gondolom, hogyha már ez a milió kialakult, nehéz ettől eltérni.
Természetesen az ajándékozás költsége (pláne Magyarországon a pluszban rárakódó 100% adó mértéke!) fontos költségelem, ezért sem mindegy, hogy egy cég hogyan ajándékoz. Cuccot sorsolni egyébként projektek kapcsán is szokás, nem csak rendszeres időközönként, mindig az a kérdés, hogy mennyire fontos az adott kutatás és konkrét ajándék nélkül milyen válaszadási arányt érnénk el.
Egyelőre nem hiszem, hogy többet írnék a témáról, annyi izgalmas terület van, amiről még nem volt időm írni... De ki tudja, majd meglátjuk.