HTML

CAWI - blog az online kutatásról

Pintér Róbert vagyok. 2008 szeptembere óta foglalkozok online kutatással főállásban (2012-ig az Ipsosban), jelenleg mint mobil kutatásvezető az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.-nél dolgozok. Elsősorban az online (CAWI: Computer Assisted Web Interviewing) és az okostelefonos módszertannal készülő kutatások fejlesztéséért vagyok felelős. A munkám során érdekes hírekkel, adatokkal, dilemmákkal találkozok, amik remélhetőleg segíthetnek másoknak is, így a CAWI-vel és online témákkal foglalkozó kutatóknak és ügyfeleknek.

Friss topikok

Linkblog

Az online (access) panelek jövője idehaza

2010.04.06. 16:50 pinter.robesz

Érdekes poszt jelent meg április elején a Piackutatás blogon az online access panelek jövőjéről, ami szokás szerint nemzetközi szemmel járta körbe a témát (miután Ray Poynter véleményét foglalta össze). De vajon mi a helyzet idehaza? Lentebb Poynter trendjei (idézőjelben) és az én Magyarországra vonatkozó megjegyzéseim olvashatók (amit részben kifejtettem a Piackutatás blogon is egy kommentben). A lényeg, hogy idehaza szerintem minden kicsit másképpen van (mint ahogy az általában lenni szokott - nem csak a piackutatásban):

1. "Amíg az MROC-k növekszenek, nem hiszem, hogy nagy károkat okoznak majd az online access paneleken alapuló kutatásokban és interjúkban, talán ha 1% lesz a panelveszteség." - az MROC (piackutatási online közösség) megoldása még nem igazán gyűrűzött be Magyarországra és könnyen lehet, hogy nem is fog. Nálunk egyelőre az online piackutatás 1.0-ás eszközeinek a kipróbálása folyik, ilyen cizellált megoldásokra kevés igény mutatkozik (bár mi például az Ipsosban készen állnánk ezekre a 2.0-ás megoldásokra is).

2. "Szerintem az access panelek teret vesztenek majd a közösségi panelekkel szemben a következő két évben, talán üzleti arányuk 10%-15%-át is." - miután az MROC egy nem létező trend nálunk, értelemszerűen az általa okozott piacvesztésről sem igazán lehet beszélni.

3. "Szerintem az access panelek teret vesztenek majd az új alternatívákkal szemben, mint amilyenek a mobil, közösségi oldalak és „river sampling”, talán üzleti arányuk 5%-10%-át." - érzésem szerint a river sampling Magyarországon nem valós alternatíva, túl kicsi hozzá a piac (mind megrendelői, mind kínálati oldalon), de valós igény sem igazán van rá. A mobilos kérdezés sajnos még gyerekcipőben jár (erről írtam korábban is), hiába van nekünk is egy világszinvonalú mobil kérdezési megoldásunk az MFactory-val közösen, a piac és a válaszadók idehaza még nem felkészültek erre (bár szerintem máshol sem, ami a mobil platform jelenlegi korlátaiból fakad).

4. "Szerintem ezek az új színre lépők tovább növelik majd az online access panelekre nehezedő árnyomást, ami a minták árának stagnálását vagy csökkenését fogja eredményezni." - így nem beszélhetünk a fentebbiekből fakadó árnyomásról sem. Persze árnyomás van, de az inkább az ügyfelek elvárásaiból fakad (az online legyen olcsóbb, mint más adatfelvételi módszerek), továbbá a gazdasági válságból és a cégek közötti versengésből, ami idehaza is erős (bár lehetne ettől is erősebb, de nem akarok tippeket adni).

5. "Mindazonáltal szerintem az online access panelek továbbra is üzletet vonnak el a face-to-face és a telefonos kutatásoktól, kiegyenlítve veszteségeiket a közösségi oldalakkal és az újabb alternatívákkal szemben." - az online access panelek szerintem nagy üzleti növekedés előtt állnak, Magyarországon még mindig nem történt meg az áttörés. Szerintem ez a következő 2-3 évben várható (a jelenlegihez képest jelentősen megnő az online kutatások súlya, gyakorisága, elfogadottsága). Jelenleg azon dolgozunk, hogy ezt az áttörést minél hamarabb elérjük.

6. "Szerintem növekedés várható a DIY és az online panel trendek összeolvadása terén, ahogy egyre több ügyfél alkotja meg saját felméréseit és használ paneleket" - a "csináld magad" (DIY) kutatásoknak bár nagy hagyománya van bizonyos körökben idehaza is, amíg nincs mögötte magyar válaszadókat hozzárendelni képes profi mintamenedzselés, nem jelent valódi alternatívát és kihívást a tradicionális piackutatás számára. Ez a megoldás akkor lehet sikeres, ha nem csak a kérdőívet lehet viszonylag magas színvonalon saját magunknak elkészíteni, hanem eszközt ad ahhoz is, hogy a kutatás egészét viszonylag egyszerűen és magas színvonalon tudjuk menedzselni. Ebben szerintem az egyik szűk keresztmetszet a minta biztosítása (hiába jó a kérdőív, ha nem tudjuk, hogy kik töltik ki), a másik az adatok elemzése (bár, aki jó kérdőívet tud írni, az rendszerint már az adatok elemzésével is elboldogul).

Mindent összevetve Magyarországon teljesen más fejlődési szakaszban van az online piackutatás, mint ahogy a legfejlettebb piacokon. Ez azonban egyáltalán nem káros vagy elítélendő, hanem szorosan összefügg azzal, hogy egyrészt az internet fejlettsége és elterjedtsége is más, másrészt a piackutatás maga is. Az internet hazai fejlődése javítani fog a helyzeten.

Szólj hozzá!

Címkék: trendek jövő csináld magad piackutatás online kutatás online panel mroc

A bejegyzés trackback címe:

https://cawi.blog.hu/api/trackback/id/tr841899300

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.