HTML

CAWI - blog az online kutatásról

Pintér Róbert vagyok. 2008 szeptembere óta foglalkozok online kutatással főállásban (2012-ig az Ipsosban), jelenleg mint mobil kutatásvezető az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.-nél dolgozok. Elsősorban az online (CAWI: Computer Assisted Web Interviewing) és az okostelefonos módszertannal készülő kutatások fejlesztéséért vagyok felelős. A munkám során érdekes hírekkel, adatokkal, dilemmákkal találkozok, amik remélhetőleg segíthetnek másoknak is, így a CAWI-vel és online témákkal foglalkozó kutatóknak és ügyfeleknek.

Friss topikok

Linkblog

Open IT Survey - a "csináld magad" kutatás problémái

2010.04.15. 10:40 pinter.robesz

Tegnap a Computerworld hírlevelében figyeltem fel a BalaBit kezdeményezésére, az Open IT Survey kutatásra. Mint minden online kutatás, ez is felkeltette az érdeklődésemet, de a szokásostól kicsit eltérően. A BalaBit "csináld magad" kutatása ugyanis közösségi alapokra kívánja helyezni a kutatást, elsősorban (ha jól értem) anyagi megfontolásból. Az Open IT Survey-t bárki kitöltheti, aki kíváncsi annak eredményére - az eredményekhez a kitöltés után lehet hozzájutni. A kérdőív igen rövid és a Facebook-on promotálják (jelenleg 47 tagja van a csoportnak, velem együtt).

A kezdeményezés látszólag forradalmi, közelebbről megnézve azonban felmerül néhány nyugtalanító kérdés, amik megválaszolása után jól látszik, hogy a globális IT piacra vonatkozóan így nem sikerülhet megbízható, átfogó adatokhoz jutni. Olyan adatokhoz, ami alapján felelős (stratégiai) döntéseket lehetne hozni egy IT cégnél. Miért? Csak néhány dolgot megemlítve:

- A legnagyobb gond, hogy nem derül ki kik töltik ki a kérdőívet, ki az alapsokaság, kikre vonatkoznak majd az eredmények. Százalékok tehát lesznek, de nem lehet tudni, hogy mit jelentenek.

- A kérdőívet bárki kitöltheti (akár többször is), még az olyan érdeklődők is, mint jómagam, akinek közvetlenül semmi köze sincs az IT piachoz, egyszerűen csak kíváncsi az adatokra, illetve a dolog működésére. Ez torzítja az eredményeket.

- Bár a kérdőív angol nyelvű, és a Facebook csoport is angol nyelven kommunikál, mégis lokális kezdeményezésről van szó, így nem lehet a globális piacról képet kapni, ami a kutatás nem titkolt célja, miközben az angolul nem tudó magyar kitöltőket is megszűri.

- Kitöltés előtt nem derül ki, hogy pontosan mi a kutatás témája, ez a kérdőív előtti felvezetésből sem derül ki (csak a hitvallás szerepel benne és az adatok biztonságos kezeléséről és tokenekről írnak - látszik egyébként, hogy egy IT biztonsággal foglalkozó cég készítette). Így nem egyértelmű, hogy kinek érdemes kitöltenie a kérdőívet.

- Egy 3 perces kutatásban (ilyen hosszú a kérdőív) nem lehet az egész IT piacot felmérni - persze fontos, hogy a kérdőív rövid legyen, de ez így az érdemi kérdésekhez is kevés, ennél jóval összetettebb a globális IT szektor. Fontos a cégméret, az alszektor, hogy mit gyártanak/szolgáltatnak, hogy hazai vagy nemzetközi cégről van-e szó stb.

- Maga a kérdőív helyenként nehezen értelmezhető kérdéseket is tartalmaz, pl. "Please estimate what percent of the IT projects will be started because of the following reasons in 2010 (e.g. 20 means 20%): Growth of the organization etc."

Nem akarom tovább ragozni, egy lelkes, de teljesen amatőr kezdeményezésről van szó, amiből kiderül, hogy akik mögötte állnak, nem értenek a piackutatáshoz és nem értik mitől lesz egy felmérés megbízható, jó kutatás - bár szeretnének adatokat, de alapvetően sajnálják rá a pénzt. Honnan lehet ezt tudni? Ők maguk állítják: ezt írja a BalaBit nevében Szomor Bence marketing menedzser a Computerworld oldalán elhelyezett invitálásukban: "Akkor azt gondoltam, hogy majd ha nagyobbak leszünk, akkor minden más lesz. És íme, bár világ viszonylatban most sem vagyunk hatalmas vállalat, de azért már ki tudnánk fizetni egy tanulmányt. Mégis, mindig van fontosabb dolog, valami olyan beruházás, ami több haszonnal kecsegtet. Már látom, hogy addig nem fogunk ilyesmire költeni, míg ez az összeg nem kerül hibahatáron belülre a marketing költségvetésünkben.”

Természetesen egy cégnek szíve-joga, hogy hogyan végez(tet) vagy nem végeztet piackutatásokat, milyen adatokból tájékozódik és hoz az üzleti eredményeket messze hibahatáron túl meghatározó döntéseket. De óva intenék mindenkit attól, hogy egy ilyen felmérés eredményei alapján felelős döntéseket hozzon. A legnagyobb probléma az, hogy a BalaBit a kérdőív kitöltőit abba a hamis illuzióba ringatja, hogy a kérdőív kitöltésével megbízható adatokhoz fognak jutni. Persze a DIY ("do it yourself" - csináld magad) felméréseknek megvan a maguk helye, de csak akkor, ha valaki konyít a dologhoz (és az ilyen kutatásoknak nem a kérdőívprogramozás a nehéz része, hanem leginkább a mintakezelés). Igaz tehát, hogy a piacra vonatkozó ismeret a válaszadókban - így a BalaBit-ben - van meg, tehát őket kell megkérdezni, de egyáltalán nem mindegy, hogy hogyan.

A piackutatás ugyanúgy egy professzionális szakma, mint az IT biztonság, tessék a hozzáértőkre bízni a művelését. Én sem kezdek Facebook csoport szervezésébe azzal a felkiáltással, hogy az IT biztonság ugyan fontos, de drága, és sajnos mindig van fontosabb, amire költeni fogunk, mindaddig, amíg a hibahatáron belülre nem kerül az IT büdzsénkben. Pedig milyen jó lenne, ha minden Facebook-ost egyetlen csoportba szervezve meg tudnék győzni arról, hogy ne támadjuk egymás gépeit, mert az csúnya dolog.

De tegyük félre a rossz ízű viccelődést, ez a kérdés sokkal fajsúlyosabb annál, mintsem, hogy ne vegyük elég komolyan. A lényeg az, hogy bár az internet kiválóan alkalmas piackutatásra, számos remek eszközt ad az emberek kezébe, ami korábban a kutatók kiváltsága volt, de ezeket az eszközöket meg is kell tanulni használni. Mi az Ipsosban szívesen segítünk abban, hogy bárki megbízható adatokhoz jusson hozzá, aki szeretne. Persze ennek ára van, de megéri megfizetni, mivel olyan tudáshoz segítjük hozzá a megrendelőinket, ami versenyelőnyhöz juttatja őket a piacon, tehát megtérülő befektetésről van szó.

3 komment

Címkék: diy balabit online piackutatás open it survey csináld magad kutatás

A bejegyzés trackback címe:

https://cawi.blog.hu/api/trackback/id/tr621922978

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Forecast Research - www.forecast.hu · http://piackutatas.blog.hu 2010.04.15. 19:44:46

Nagyon jól összeszedted, mi lehet a gond a DIY kutatásokkal, az esetek zömében miért oroszrulett stratégiai (vagy akár taktikai) döntéseket ilyen felmérésekre alapozni. Ennek ellenére mégis terjednek - most még csak a fejlett piacokon. Jó lenne felkészülten fogadni, mire a DIY hullám hozzánk is elér, gondolom szokás szerint 4-5 év késéssel. Sajnos az, amiről már én is írtam a blogunkon, az IT hátterű cégek előretörése, mindennapos hír lett. Hova fog az vezetni, ha IT cégek készítenek kutatásokat és merészkednek olyan területre, ahol semmi kompetenciájuk nincs? A piackutatás elsősorban nem a technológiáról szól.

PontKomBlog 2010.04.16. 15:07:01

Ha kezdjem egy sarkított kérdéssel: Ha én vagyok a Mercedes, és a tervezett új modellemmel kapcsolatban szeretnék egy piackutatást végezni a potenciális ügyfeleim között, akkor melyik alapsokaság ad relevánsabb választ a kérdésemre?

1. X-Y év közötti Z statuszú valamilyen végzettségű férfiak csoportja

2. A Mercedes Facebook fan club?

Igazából az a kérdés, hogy mi volt nekünk BalaBitnek ezzel a célunk. Nyilván nem az, hogy egy tudományos igényességű piackutatást végezzünk, hiszen nem ez a szakmánk.

Először is, had szögezzem le, hogy ez egy kísérleti projekt. Csak egy ötlet, amit 30 perc volt megvalósítani. Ha ezzel kihívást intéznénk a ti szakmátoknak, nagy bajban lennétek. :-) Közösségépítő technikákkal kísérletezgetünk.

Másodjára, az, hogy a sajtóból értesültél róla, mutatja, hogy erős volt a kommunikációs késztetése a projektnek. Azért (is) csináltuk, hogy írjanak rólunk.

Csak harmadjára írom le, hogy a jövőben igenis lesz létjogosultsága a hasonló kezdeményezéseknek. (szerintem) A vállalatok felépítik a maguk közösségeit, és folyamatosan, akár napon belül is (!) gyűjthetnek majd információt ebből. Gondolj bele, hogy van egy kérdése a terméktervezésnek. Felteszi a közösségnek (pl Facebookon) és perceken belül elkezdenek érkezni a válaszok. Hogy kik az alapsokaság? A közösségem. Azok, akiket elérek céges blogokon, fórumokon, facebook és twitteroldalakon keresztül. Ügyfelek és potenciális ügyfelek. Ennél jobban hogyan célzol, mint hogy ők magukról állítják, hogy a terméked iránt érdeklődnek?

Egyébként, szerintem ezt a cégek nem piackutatás helyett csinálják majd, hanem a semmi helyett. A napi "ösztönös" döntéseket támogatja majd, amikre sosem vásárolnál méregdrága piackutatást.

Na, a lényeg, hogy majd megírjuk nektek ide a projekt tapasztalatát, és egy év múlva kielemezzük, hogy az eredményeket igazolja-e a jövő.

Mi is kíváncsiak vagyunk.

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2010.05.05. 12:30:52

Köszi a hozzászólást - bocs, hogy nem reagáltam hamarabb, de gyermekáldás miatt hosszabb szabin voltam.

Szóval röviden: van létjogosultsága a "csináld magad kutatásoknak" és a Facebook körkérdéseknek, illetve a MROC-nak (piackutatási közösségeknek) is. De tudni kell, hogy mikor melyiket érdemes alkalmazni és melyik mire jó/ mire nem.

A Mercedes példánál maradva: lehet Mercedes-vásárlókat kérdezni, lehet rajongókat (vagy fújolókat), lehet potenciális vásárlói célcsoportot - de kézenfekvő, hogy ugyanarra a kérdésre nem teljesen ugyanazt a választ kapom a különböző (egyébként részben átfedő) csoportoktól az új modellel kapcsolatban. Szerintem önbecsapás azt gondolni, hogy a Facebook rajongók válaszai adekvátabbak (jobban leírják a valóságot, jobb döntéshez vezethetnek), mint egy jól átgondolt kutatás (amiben persze lehet rajongókat IS kérdezni).

A kommented egyébként nagyon tetszett, logikus, jól magyarázza a motivációkat a kezdeményezés mögött (ha így fogalmazott volna a sajtóközlemény is, azt hiszem más hangvételű és tartalmú blogbejegyzést írok ide). Drukkolok, hogy a projekt jól sikerüljön és kíváncsi vagyok az eredményekre. Majd számoljatok be róla.