Egy nagyon érdekes interjú olvasható a Research magazin online hasábjain azzal a piackutatós hitvitával kapcsolatban, hogy vajon lehet-e egyáltalán egy online kutatás reprezentatív. Anélkül, hogy lelőném a poénokat számomra egy mondatban összefoglalható a lényeg: nincsen problémamentes adatfelvételi módszer, ez igaz a telefonos és személyes kérdezésre is, ezért az adott kutatási projekthez kell megtalálni az adekvát megoldást (ahol a reprezentativitás biztosítása csak az egyik kihívás).
Persze a beszélgetésben előjönnek a szokásos kérdések, így a kvótás mintavétel, a panelek toborzásának hatása a mintára, a valószínűségi panelek építése, a kérdőívek dizájnjának és hosszának hatása a minta alakulására, stb. Tényleg érdemes elolvasni.
Ami pedig a címadó kérdést illeti: szerintem a reprezentativitás kvótás paneles kutatásokkal és valószínűségi panelek építésével (internetre kötött gépet adunk a nem internetező paneltagoknak) is biztosítható az online kutatásokban. Az online végzett kutatások megbízhatósága és érvényessége - ha jól csinálják - semmivel sem rosszabb, mint a többi használt módszeré. (Persze én nyilván elfogult vagyok a kérdésben, de ez a személyes meggyőződésem.)
A beszélgetésben egyébként a Nielsen, a YouGov (online kutató cég), a Vovici (kutatási szoftverfejlesztő cég) és a Research Now (panelszolgáltató cég) egy-egy jeles (és okos) képviselője vett részt és itt olvasható el (angol nyelven).