HTML

CAWI - blog az online kutatásról

Pintér Róbert vagyok. 2008 szeptembere óta foglalkozok online kutatással főállásban (2012-ig az Ipsosban), jelenleg mint mobil kutatásvezető az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.-nél dolgozok. Elsősorban az online (CAWI: Computer Assisted Web Interviewing) és az okostelefonos módszertannal készülő kutatások fejlesztéséért vagyok felelős. A munkám során érdekes hírekkel, adatokkal, dilemmákkal találkozok, amik remélhetőleg segíthetnek másoknak is, így a CAWI-vel és online témákkal foglalkozó kutatóknak és ügyfeleknek.

Friss topikok

Linkblog

Lehet-e egy online kutatás reprezentatív?

2010.05.05. 12:17 pinter.robesz

Egy nagyon érdekes interjú olvasható a Research magazin online hasábjain azzal a piackutatós hitvitával kapcsolatban, hogy vajon lehet-e egyáltalán egy online kutatás reprezentatív. Anélkül, hogy lelőném a poénokat számomra egy mondatban összefoglalható a lényeg: nincsen problémamentes adatfelvételi módszer, ez igaz a telefonos és személyes kérdezésre is, ezért az adott kutatási projekthez kell megtalálni az adekvát megoldást (ahol a reprezentativitás biztosítása csak az egyik kihívás).

Persze a beszélgetésben előjönnek a szokásos kérdések, így a kvótás mintavétel, a panelek toborzásának hatása a mintára, a valószínűségi panelek építése, a kérdőívek dizájnjának és hosszának hatása a minta alakulására, stb. Tényleg érdemes elolvasni.

Ami pedig a címadó kérdést illeti: szerintem a reprezentativitás kvótás paneles kutatásokkal és valószínűségi panelek építésével (internetre kötött gépet adunk a nem internetező paneltagoknak) is biztosítható az online kutatásokban. Az online végzett kutatások megbízhatósága és érvényessége - ha jól csinálják - semmivel sem rosszabb, mint a többi használt módszeré. (Persze én nyilván elfogult vagyok a kérdésben, de ez a személyes meggyőződésem.)

A beszélgetésben egyébként a Nielsen, a YouGov (online kutató cég), a Vovici (kutatási szoftverfejlesztő cég) és a Research Now (panelszolgáltató cég) egy-egy jeles (és okos) képviselője vett részt és itt olvasható el (angol nyelven).

2 komment

Címkék: vita nielsen online kutatás reprezentativitás yougov research now vovici

A bejegyzés trackback címe:

https://cawi.blog.hu/api/trackback/id/tr281976243

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Forecast Research - www.forecast.hu · http://piackutatas.blog.hu 2010.05.07. 08:56:48

Nálunk is olvasható lesz nemsokára - magyarul:

piackutatas.blog.hu

Tényleg érdekes cikk. Az online kutatások minőségéről, érvényességéről heves viták zajlanak a fejlett kutatási piacokon, vannak akik szerint jobb, mások szerint sokkal rosszabb. Az mindenesetre érdekes, hogy a legnagyobb megbízók követelik a minőség javítását, egymással összefogva, egyre hangosabban. Én ezen azért elgondolkodnék. Semmilyen más módszer esetében nem volt még ilyen összefogás az ügyféloldalon...

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2010.05.10. 16:24:02

Bíztam benne, hogy Ti lehozzátok az egészet magyarul. Nekem se energiám, se kedvem fordítani ;-)

Árnyalnám azért azt a képet, amit az a mondatod sugall, hogy "a legnagyobb megbízók követelik a minőség javítását, egymással összefogva, egyre hangosabban". Gyakorlatilag az egész szakma, ideértve az ESOMAR-t dolgozik az online kutatások fejlesztésén, közösen az említett megrendelőkkel. Ezeknek teret, hangot adnak a piackutatói orgánumokban, innen is tudhatunk róla. Szóval nem az a helyzet, hogy a megrendelők követelik (hiába), a szakma meg homokba dugja a fejét.