HTML

CAWI - blog az online kutatásról

Pintér Róbert vagyok. 2008 szeptembere óta foglalkozok online kutatással főállásban (2012-ig az Ipsosban), jelenleg mint mobil kutatásvezető az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.-nél dolgozok. Elsősorban az online (CAWI: Computer Assisted Web Interviewing) és az okostelefonos módszertannal készülő kutatások fejlesztéséért vagyok felelős. A munkám során érdekes hírekkel, adatokkal, dilemmákkal találkozok, amik remélhetőleg segíthetnek másoknak is, így a CAWI-vel és online témákkal foglalkozó kutatóknak és ügyfeleknek.

Friss topikok

Linkblog

Ingyenes vagy fizetős lesz a jövő mobilos világa?

2010.06.11. 10:41 pinter.robesz

Egy érdekes szakmai párbeszéd bontakozott ki a Netidők rádióműsor levelezőlistáján, ahol a műsor asztaltársaságának tagjai osztják meg egymással a híreket és az azokkal kapcsolatos véleményüket. Röviden, a tegnapi felvételen az iPhone és az Android közötti versengés volt a téma, ennek kapcsán merült fel, hogy melyik milyen fejlődés előtt áll, illetve merre megy a mobil világ. Borek kolléga 13 pontba sorolva hozta a friss adatokat, trendeket, amik elég durván arra mutatnak, hogy a mobil néhány éven belül méltó vetélytársa lesz a számítógépes internet-használatnak. Teljesen egyetértettünk, egyedül abban megy a disputa, hogy vajon ez egy ingyenes, reklámok uralta világ lesz-e (hasonlóan a mostani internethez), vagy az AppStore fizetős alkalmazásokkal (is) dolgozó modellje fogja meghatározni a mobilos fejlődési trendeket?

Én az AppStore modellt egyelőre erősebbnek érzem (egyre többen, egyre többet hajlandóak fizetni, és egyre több marad a fejlesztők zsebében belőle). Ez a mikrofizetéses rendszer igazán életképesnek bizonyult (szemben a nettel, ahol ez soha nem volt meghatározó), míg a reklámos világ a mobil környezetben egyelőre gyengén muzsikál. Ráadásul a webes reklámok nehezen is ültethetők át mobilra: egy mobil kijelzőn nagyon más reklámok kellenek, mint ami most ki van találva a netre, tehát ez még eléggé gyerekcipőben jár és igen messziről indul (bár kétségtelenül robbanni fog). Mondjuk Steve Jobs minapi bejelentése az iPhone 4 bemutatásakor, hogy mekkora részesedésre számítanak a mobil hirdetési piacról, azt jelzi, hogy a két modell kéz a kézben fog járni, és nem egymás ellen működik majd.

Ami azonban a kulcs: míg az interneten semmiért sem hajlandó a többség fizetni, addig mobilon még 160 karakterért is milliárdokat szedhetnek be a szolgáltatók SMS címén. Nem vagyok meggyőződve arról, hogy a két világ konvergenciájából az ingyenes fog győztesen kijönni. Szerintem valószínűbb, hogy szépen egymásba fognak simulni, miközben mobilon sem kell majd mindenért fizetni, viszont hajlamosak leszünk olyasmiért is teljes magától értedő módon pénzt adni mobil eszközökön (értsük ide az iPad fémjelezte tablet világot is), amiért felháborodnánk egy sima PC/internet kombó uralta unvierzumban. Ebből a szempontból szerintem skizofrén lesz a jövőnk, de igen izgalmas lesz megélni.

2 komment

Címkék: mobil marketing ingyenes mobiltelefon iphone android fizetős netidők

A bejegyzés trackback címe:

https://cawi.blog.hu/api/trackback/id/tr492073669

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2010.06.11. 15:25:08

Közben Borek kolléga kitolta a webre saját posztját a témában (iPhone vs Android), itt lehet olvasni: borek.hu/post/686944774/iphone-vs-android-vs-the-rest

ZNy · http://www.kep.tar.hu/zny 2010.06.25. 23:03:20

Az egymásba simulást valószínűsítem én is, szerintem azonban az idő előrehaladtával egyre jobban a mai internetes (ingyenes) modell fog dominálni. Egyre nagyobbak a kijelzők, egyre jobban közelednek a mai számítógépek, laptopok kijelzőinek mérete felé, s a jövőben megjelennek azok az új technológiák is, amelyek egy mai mobil méretéből is nagy kijelzőt tudnak varázsolni - kivetítéssel, kihajtogatással vagy másképp. A nagyobb kijelzőmérettel pedig a viselkedés is eltolódik a mai laptopos-internetes viselkedés irányába (érdekes módon erős összefüggést érzek a kettő között) Az iPad hamarosan sok kérdésre választ ad.