HTML

CAWI - blog az online kutatásról

Pintér Róbert vagyok. 2008 szeptembere óta foglalkozok online kutatással főállásban (2012-ig az Ipsosban), jelenleg mint mobil kutatásvezető az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.-nél dolgozok. Elsősorban az online (CAWI: Computer Assisted Web Interviewing) és az okostelefonos módszertannal készülő kutatások fejlesztéséért vagyok felelős. A munkám során érdekes hírekkel, adatokkal, dilemmákkal találkozok, amik remélhetőleg segíthetnek másoknak is, így a CAWI-vel és online témákkal foglalkozó kutatóknak és ügyfeleknek.

Friss topikok

Linkblog

Keress 740 eurót piackutatással! Átverés?

2012.10.04. 06:21 pinter.robesz

Egy kedves ismerősöm e-mailen keresett meg, hogy mit szólok az alábbi "munkalehetőséghez", amely havi 740 eurót ígér "keresetként" pusztán online kérdőívek kitöltésével. Azt kérdezte, hogy szerintem ez lehetséges-e vagy átverés.

Lássuk először a levél egy részletét, aztán, hogy vajon lehetséges-e ez:

"Üdv.! Kedves (Leendő) munkatársam!

Egy olyan lehetőséget szeretnék neked bemutatni,ahol minden ajánlgatás
nélkül is komoly kereseted lehet!!

Ez egy sima piackutatói internetes munka, hónapok óta rendesen fizet, az e
havi kikérést, jövőhónap 6-án fizeti ki.

A munka:
Marketing kutatás - fizetett felmérések.
A feladat: videó reklámok megtekintése és az ezekkel kapcsolatos kérdések
megválaszolása. Tesztalapú kérdések, kicsit, nagyon, egyáltalán, talán stb.

Napi elfoglaltság: 10-20 perc
Napi 4 felmérést lehet csak tesztelni.
Regisztrációd bónusza: 20 EUR regisztrációnál azonnal a számládra kerül.
Napi kereseti lehetőség: 24 EUR
Havi jövedelem: 740 EUR (Ez már felér egy igazán jó havi fizetéssel: ~ 220000,-Ft.)

Amennyiben ajánlod másnak is: Ajánlói jutalék: 5 EURO/fő regisztráltad után azonnal a számládra
kerül.
A referáltak keresetének 15%-át is megkapod.

Minimális kifizetés: 500 EURO ez alatt nem lehet kikérni.

Kifizetés PayPal-ra, a kikérést követő hónap 6-án.

Itt tudsz regisztrálni:
<A LINKET ELTÁVOLÍTOTTAM, NEM CSINÁLOK NEKIK INGYEN REKLÁMOT>

Alább leírtam a használati utasítást az oldalhoz.

Ha valakinek kétsége támadna, a cég megbízható és fizet. A Sondajro a
Mediasys leányvállalata Romániában, amely egy igen nagy multi cég. A két
cég honlapja: <A LINKEKET ELTÁVOLÍTOTTAM, NEM CSINÁLOK NEKIK INGYEN REKLÁMOT>

Ne feledd: Ha nem megy a toborzás vagy, ha nem szeretsz ajánlani másoknak, Neked ez akkor is
működik!

Útmutató:

AZ OLDAL ROMÁN NYELVŰ EZÉRT HASZNÁLD A GOOGLE CHROME BÖNGÉSZŐT ÉS ÁLLÍTSD
BE A FORDÍTÓT!"

Először is: nem ismerem a cége(ke)t, az oldalak léteznek, tényleg románul vannak. Nem próbáltam meg regisztrálni (nem bízom bennük). Azt nem tudom biztosan állítani, hogy átverésről van szó, de belülről ismerve az online piackutatás működését, erősen kétséges, hogy online felmérések kitöltésével bárhol a világon meg lehetne keresni ennyi pénzt. Miért?

1. A piackutatási panelekben szinte kivétel nélkül tiltott a készpénz kifizetés, pont azért, mert senki nem akar profi (foglalkozásszerűen kérdőívekre válaszoló) válaszadókat - tehát azt akarja tehát mindenki elkerülni, amivel a fentebbi levél kecsegtet.

2. Ahol (mint nálunk az Ipsos paneleiben) pontrendszer van, amit például vásárlási utalványokra lehet átváltani, ott  nagyságrendekkel kisebb a kérdőívenként adott ösztönző (eurócentekben mérhető), még Nyugat-Európában is. Ennek okát könnyű belátni, az ösztönzőt a megrendelő fizeti, nagy a verseny, a cégek inkább kevesebbet szeretnek fizetni a kutatásokért, nincs az a cég, ami annyit fizetne egy kutatásért, hogy utána a válaszadók százezreket keressenek havonta, forintban).

3. A minőségi panelekben, amik elfogadják a nemzetközi piackutatási szervezetek ajánlásait, maximálva van, hogy egy válaszadó összesen hány kutatásra hívható meg hetente(!) / havonta (nem naponta) és kategóriánként adott idő alatt. Senki nem akar agyonkérdezett válaszadókat. Emiatt sem lehetséges válaszadásból meggazdagodni.

4. Végül, a cégek az online kutatásokban is kiegyensúlyozott mintát akarnak, egy Romániában, románul kitölthető regisztrációs kérdőívvel futó rendszerbe biztosan nem keresnek magyar válaszadókat. Ha azokat keresnének, akkor magyarul lenne a regisztrációs kérdőív. Ha ennek ellenére regisztráció után jön kérdőív, akkor az is biztosan románul fog érkezni és román válaszadókat keres.

Mindent összevetve tehát, bár nem biztos, hogy átverésről van szó és lenyúlják az embert, az azonban biztos, hogy emiatt nem érdemes felmondani a jelenlegi munkahelyünkön, mert kérdőívek kitöltéséből továbbra sem lehet megélni.

Pintér Robesz

6 komment

Címkék: kutatás piackutatás kérdőív fizetés pénzkereset megélhetés munkatárs kitöltés sondajro

A bejegyzés trackback címe:

https://cawi.blog.hu/api/trackback/id/tr334817291

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Forecast Research - www.forecast.hu · http://piackutatas.blog.hu 2012.10.04. 10:51:01

Az online kutatásoknál is jelentősen csökken a válaszadói hajlandóság, ezért az USA-ban rohamosan terjednek azok a panelek, melyek fizetnek a válaszadóknak, általában 5-25 dollárt egy kérdőív kitöltéséért. Ezeket a paneleket jelenleg főleg az ügyféloldali megrendelők veszik igénybe (vannak köztük meglepően nagy cégek, multik is...). A nagy piackutató cégek (és a DIY kutató cégek egy része, pl. a SurveyMonkey) még nem fizetnek direkt módon a paneltagjaiknak, máshogy motiválják őket (ajándékot sorsolnak, adományt utalnak át a megadott szervezetnek, stb.), de ez addig tartható csak, míg egy bizonyos szint alá nem esik a response rate. Ez sokkal gyorsabban bekövetkezhet, mint a f2f esetében, jelenleg is zajlik a folyamat. Na, akkor mi lesz?? Előre kíváncsi vagyok a magyarázkodásokra – amikor a nagyobb kutató cégek is elkezdenek fizetni a kérdőívekért –, hogy miért jó az, ami évekig nem volt az? (A fizetett válaszadók tönkreteszik, hiteltelenítik a kutatást, ezt csak azért szögezem le, nehogy valaki úgy értse, hogy jónak tartom ezt, éppen hogy nem!) Az előbbiek miatt (is) jósolják a szakértők azt, hogy az online access panelek veszíthetnek jelentőségükből.

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2012.10.04. 11:59:20

Köszi a kommentet. Olyan kisebb, trükkös cégek már most is vannak, amik jó nagy pénzjutalmat ígérnek kitöltésenként, de a kifizetést összeghatárhoz kötik (mint a fentebbi cég is). Aztán nem küldenek meghívót soha többé, ha a közelébe kerülsz a kifizetési határnak, így bennragad a "pénzed" - ők meg jól járnak.
Az, amit írsz (egyre alacsonyabb kitöltési arány) nyilván felvet számos kérdést, az egyik megoldás az ösztönzők megnövelése, amit az ügyfeleknek kellene kifizetni. De más megoldáson is dolgoznak a kérdőív dizájn megújításától kezdve a gamification megoldásokon át a más módszertanok kipróbálásáig (pl. social media research).
Nem hiszem azonban, hogy a kérdőíves kutatási módszerről könnyű lenne lemondani, amit közel száz éve (de, ha a cenzusokat, összeírásokat számoljuk, akkor az emberi civilizációk kezdete óta) használunk. Eddig még mindig sikerült kitalálni valami innovációt, ami válaszadásra bírta az embereket...

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2012.10.04. 17:02:50

Privátban keresett meg egy ismerősöm, hogy könnyen lehet, hogy adathalász támadás áll a dolog mögött, ez esetben a PayPal account-ra utaznak. Kérik ugye regisztrációnál, hogy add meg a PayPal account-od, amire majd fizetnek. Közben regisztrálsz az ő oldalukra is, ahol megadsz egy jelszót. Utána az ő oldalukon megadott jelszóval a PayPal account-odnál is bepróbálkoznak, hátha ugyanazt a jelszót adod meg mindenhol... Nagyon trükkös! (Persze azt nem állítom, hogy itt ez a helyzet, de akár ez is előfordulhat.)

gyfruzsi 2012.10.05. 12:55:32

Én évek óta úgy látom, hogy az emberek egyre kevésbé hajlandóak bármilyen piackutatásban (kérdőív, fókuszcsoport, sőt sokszor még személyes interjú is) részt venni. Akik meg hajlandóak, azok így vagy úgy de ebből szeretnének megélni (vagy legalábbis a fizetésüket rendszeresen kiegészíteni). Lehet, hogy nem dolgoztam elég nagy cégeknek - amelyek megengedhetik maguknak az innovációt - de valódi motivációnövelő megoldással nem találkoztam. Kíváncsi lennék, hogy konkrétan mikre gondolsz, Robesz? Feltéve, ha nem szakmai titok :)

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2012.10.05. 15:30:18

Fruzsi, ez természetesen szakmai titok :-)
Viccet félretéve, amire utalok, hogy papírosról átment a kérdezés személyes laptoposra, majd telefonosra, majd online-ra. Minden ilyen újításnál van egy újdonsági hatás, aztán kifárad a dolog. Egyelőre nem látom, hogy mi jöhetne az online után, ami hasonlóan generális megoldás. De ahogy említettem folyamatosan vannak próbálkozások "a kérdőív dizájn megújításától kezdve a gamification megoldásokon át a más módszertanok kipróbálásáig (pl. social media research)." Lásd a twitter minapi bejelentését a Nielsen-nel...
süti beállítások módosítása