HTML

CAWI - blog az online kutatásról

Pintér Róbert vagyok. 2008 szeptembere óta foglalkozok online kutatással főállásban (2012-ig az Ipsosban), jelenleg mint mobil kutatásvezető az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.-nél dolgozok. Elsősorban az online (CAWI: Computer Assisted Web Interviewing) és az okostelefonos módszertannal készülő kutatások fejlesztéséért vagyok felelős. A munkám során érdekes hírekkel, adatokkal, dilemmákkal találkozok, amik remélhetőleg segíthetnek másoknak is, így a CAWI-vel és online témákkal foglalkozó kutatóknak és ügyfeleknek.

Friss topikok

Linkblog

A twitter és Nielsen "paktumról"

2012.10.05. 11:37 pinter.robesz

Olvasom a Piackutatás blogon a twitter és Nielsen "paktumról" szóló hír nagyon szubjektív kommentjét. Miután a poszt alatt nem sikerült a kommentet elküldeni (blog.hu hiba, szerintem a linkek miatt, amiket beleraktam), röviden reagálnék itt:

Nem vagyok biztos benne, hogy a szerző rendesen elolvasta a hírt (annak ellenére, hogy nagyra tartom a Piackutatás blog szakmai tevékenységét, szerintem ez egy elsietett, átgondolatlan és rossz stílusban megírt poszt).

Röviden a hírről: a megállapodás szerint twitteren küldenek ki meghívókat, amire bárki válaszolhat, aki követi az adott márkát. Ha jobban belegondolok csak a célzással, a válaszadási aránnyal, tehát a mintaméret tervezhetőségével és a reprezentativitással van gond. Számok persze így is lesznek, csak az eredmények használhatósága kérdőjeles.

Persze, azért a fenyegetés (amit a twitteren végezhető kutatások jelentenek) félig-meddig komolyan veendő, ahogy Ray Poynter mondja: "society is moving away from a culture of evidence-based decision making in favour of gut instinct" Vagyis ebben az esetben a gyorsaság mindenek felett! Ha nincs ideje egy cégnek/döntéshozónak megbízható kutatások alapján dönteni, ilyen gyors, twitteren végzett kutatások elegendők lehetnek a megérzései alátámasztására / cáfolására.

De biztos, hogy azoknak az ügyfeleknek, akik az online paneles / kérdőíves kutatási módszertant is olyan nehezen fogadták el, egy ilyen twitteres hókuszpókusz sosem lesz elég jó. Szerencsére. És ez nem egyszerűen szubjektív dolog. A twitteren egyszerűen nem lehet elérni a lakosságot, még egy adott márka fogyasztóit sem rendesen. Egy nagyon szelektív válaszadói kört lehet csak megszólítani, így erre iszonyatosan kockázatos bármilyen üzleti döntést alapozni. Emiatt korlátos, hogy mire szabad használni a dolgot. De egész biztos, hogy ezzel a Nielsen-nél is tisztában vannak (és a twitternél is, nem véletlenül vonták be a Nielsen-t, ahol profi piackutatók dolgoznak).

4 komment

Címkék: piackutatás twitter módszertan Nielsen social media research Piackutatás blog

A bejegyzés trackback címe:

https://cawi.blog.hu/api/trackback/id/tr454821438

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rabbit · http://rabbitblog.hu 2012.10.05. 20:44:37

én is pont az előbb próbáltam meg hozzászólni, de nem sikerült. a stílus borzalmas és nem módszertani aggályokat vet fel, hanem kb. arról szól az egész, hogy a gonosz közösségi média elveszi a szegény, régivágású kutatók kenyerét. éppen ezért örülök, hogy te szakmailag kommentelted a hírt :)

Forecast Research - www.forecast.hu · http://piackutatas.blog.hu 2012.10.05. 21:10:27

Közkívánatra töröltem a posztot. Sajnálom, hogy ennyire nem jött át a mondanivaló. 10 év múlva térjünk vissza a kérdésre, de ne a stílusra, hanem a lényegi mondanivalóra, mert a csúnya-csúnya szavak mögött az is volt. Mindegy. Egyébként ez egy szatirikus/szarkasztikus poszt volt és nem érzem problémának, hogy most a szubjektív véleményem került előtérbe, de meghajlok a köz akarata előtt. Jó lenne, ha a blogon megjelent más írások is ennyi (vagy fele ennyi) figyelmet keltenének, pl. az Esomar éves jelentése vagy a Big Data - de ezek a kutyát nem érdeklik.

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2012.10.08. 09:10:54

Kedves Forecast Research!

A szakmai tartalma a posztnak szerintem is fontos volt, ezért reagáltam rá. A stíluson való fennakadás sajnos sokaknál elfedte a szakmai részt. (Csak "magunk között", értem én, hogy Uj Péter meg Tóta W. de ők profi újságírók, ebből élnek és tőlük már megszoktuk ezt a stílust. Tőled meg nem.) Az szerintem nagyon pozitív, hogy ekkora visszhangot ver az írás, ez azt jelenti, hogy nagyon sokan olvassák a blogot és fontosnak tartják - szerintem ezt inkább így nézd. (Megint csak "magunk között" én pl. a Big Data posztot is megosztottam a Corvinus-os hallgatóimnak és a kollégákkal is beszéltem róla - attól, hogy Neked nem megy a feedback ezekről, még fontosak ezek az anyagok, sokan olvassák, nézik.) Pont azért fáj nekik, hogy egy ilyen stílusú poszt is bekerült, ami eddig nem vallott Rád.

Én nagyon szeretem a blogodat, fontosnak is tartom, szóval ne csüggedj!

Láttad, hogy közben a Coca Cola is védelmébe vette a twitter / Nielsen megoldást?

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2012.10.08. 09:11:56

@Rabbit: köszi. A hír olyan, ami mellett nem lehet szó nélkül elmenni, fontos mérföldkő lehet (vagy idővel kiderülhet, hogy nagyobb volt a füstje, mint a lángja, meglátjuk).
süti beállítások módosítása