Olvasom a Piackutatás blogon a twitter és Nielsen "paktumról" szóló hír nagyon szubjektív kommentjét. Miután a poszt alatt nem sikerült a kommentet elküldeni (blog.hu hiba, szerintem a linkek miatt, amiket beleraktam), röviden reagálnék itt:
Nem vagyok biztos benne, hogy a szerző rendesen elolvasta a hírt (annak ellenére, hogy nagyra tartom a Piackutatás blog szakmai tevékenységét, szerintem ez egy elsietett, átgondolatlan és rossz stílusban megírt poszt).
Röviden a hírről: a megállapodás szerint twitteren küldenek ki meghívókat, amire bárki válaszolhat, aki követi az adott márkát. Ha jobban belegondolok csak a célzással, a válaszadási aránnyal, tehát a mintaméret tervezhetőségével és a reprezentativitással van gond. Számok persze így is lesznek, csak az eredmények használhatósága kérdőjeles.
Persze, azért a fenyegetés (amit a twitteren végezhető kutatások jelentenek) félig-meddig komolyan veendő, ahogy Ray Poynter mondja: "society is moving away from a culture of evidence-based decision making in favour of gut instinct" Vagyis ebben az esetben a gyorsaság mindenek felett! Ha nincs ideje egy cégnek/döntéshozónak megbízható kutatások alapján dönteni, ilyen gyors, twitteren végzett kutatások elegendők lehetnek a megérzései alátámasztására / cáfolására.
De biztos, hogy azoknak az ügyfeleknek, akik az online paneles / kérdőíves kutatási módszertant is olyan nehezen fogadták el, egy ilyen twitteres hókuszpókusz sosem lesz elég jó. Szerencsére. És ez nem egyszerűen szubjektív dolog. A twitteren egyszerűen nem lehet elérni a lakosságot, még egy adott márka fogyasztóit sem rendesen. Egy nagyon szelektív válaszadói kört lehet csak megszólítani, így erre iszonyatosan kockázatos bármilyen üzleti döntést alapozni. Emiatt korlátos, hogy mire szabad használni a dolgot. De egész biztos, hogy ezzel a Nielsen-nél is tisztában vannak (és a twitternél is, nem véletlenül vonták be a Nielsen-t, ahol profi piackutatók dolgoznak).