Nem, a cím nem tévedés, lehet online kérdezéssel sikeres választáskutatást csinálni. Először mi sem akartuk elhinni, de a dolog a YouGov szerint működik. Mégpedig annyira, hogy a hesseni tartományi választásokon a YouGov előrejelzése volt a legpontosabb!
Ez már a harmadik sikeres előrejelzése a cégnek, "eltalálták" az amerikai elnökválasztás eredményét is, meg a brit választásokat, szóval ez nem véletlen, hanem azt bizonyítja, hogy az online módszertan alkalmas politikai kutatásokra is. Most Hessenben a többi előrejelzés telefonos kutatáson alapult, és mindegyiknél pontosabb volt az online adatfelvétel.
Forrás: YouGov sajtóközlemény
A cég meglátása szerint ennek oka, hogy online az emberek őszintébbek, mivel nem akarnak a (telefonos) kérdezőbiztosnak megfelelni, például nem szégyellik a pártpreferenciájukat, vagy politikai közönyösségüket. Annak ellenére is működik a dolog, hogy a németek 2/3-a van online, vagyis nem lehetséges mindenkit elérni a potenciális választókorú népesség közül.
A dologban az a különösen érdekes, hogy nem egyszerűen a telefonos kutatásokat páholták el az online módszerrel (hiszen telefonon sem lehet mindenkit elérni), hanem, hogy meglepően pontosan bemérték valamennyi párt eredményét. Hogy ez miért érdekes? Egyrészt, mert eleve a választáskutatás egy külön műfaj a véleménykutatásban, ahol számos dolog torzíthatja az eredményt és ezeket mind modellezni kell (hiszen a végén ott van az igazság pillanata, a választási eredmény). A kérdezés során vannak rejtőzködők, akik nem azt mondják, amit valójában gondolnak (eltitkolják az igazi preferenciájukat), bizonytalanok (akik még nem tudják, hogy egyáltalán elmennek-e szavazni, vagy akik biztosra tudják ugyan a részvételüket, de azt nem, hogy kire fognak szavazni), végül valamit kezdeni kell a válaszmegtagadókkal is (vajon el fognak menni szavazni, másképpen szavaznak-e mint a többiek, akik válaszoltak, "elviszik-e" az eredményeket)? Mindezek persze olyan kérdések, amelyekkel minden adatfelvételi módszernél számolni kell.
Másrészt azonban - és igazán ettől izgalmas ez a hír - az online módszernek a saját korlátait is ismernie kell, vagyis, hogy online nem elérhető mindenki, és attól függően, hogy hogyan folyik a mintavételezés (pl. kutatási panelen vagy valamilyen egyéb módon) hogyan lehet a leginkább visszaadni egy reprezentatív kutatás ismérveit. Hiszen a politikai kutatások nem működnek reprezentativitás nélkül. Számomra tehát azért különösen fontos ez a hír, mert azt bizonyítja, hogy minden kétkedés ellenére igenis lehet reprezentatív online kutatásokat csinálni. Az online kutatás az egyik legnehezebb kutatási műfajban is megállta a helyét több országban is.
Persze, felmerül a kézenfekvő kérdés, hogy mi a helyzet Magyarországgal. Vajon a jelenlegi kb. 45%-os penetráció szemben a 66%-ossal alkalmas-e politikai kutatásokra? Vajon a magyar internetezők politikai preferenciái, részvételi hajlandósága, rejtőzködése, közönye mennyire van távol a nem internetezőkétől és az országos átlagtól? Vajon sikeresen előre lehet-e jelezni már Magyarországon egy választás eredményét online kutatással? Azt hiszem nyugodtan megígérhetem, hogy ezzel a kérdéssel nem most foglalkoztunk először...