Érdekes diszkusszió bontakozott ki a LinkedIn Next Gen Market Research csoportjában arról, hogy vajon milyen tradicionális kvalitatív technikák vihetők át sikerrel az online kutatási térbe. Idehaza még szokatlannak tűnhet (1-2 kezdeményezést leszámítva), hogy online kvalitatív kutatásokat folytassanak le, a párbeszédből azonban úgy tűnik, hogy a legtöbb technika jól működik a neten is, sőt, vannak cégek, amelyek kifejezetten ebből élnek.
A hozzászólásokból úgy tűnik, hogy szakértői is vannak a témának, akik sok online kvali kutatást csinálnak. Mivel egy korábbi posztból kiderült, hogy a LinkedIn-en a csoportok vitáit csak a tagok tudják olvasni, így nem csak linket tennék ide a beszélgetéshez (pedig érdemes "beiratkozni" ebbe a csoportba), hanem mazsoláznék is a leírtakból. Számomra az a hozzászólás volt a leginformatívabb, amelyik felsorolta az online felületen is működő projektív technikákat. Ezek a következők (a fordítással itt most nem bajlódnék, sőt, ha valaki utána szeretne olvasni, angolul egész sok szakirodalmat találni ezekről a technikákról, így talán eredetiben még hasznosabb is):
- Finish this thought.
- Analogies.
- Personification: let your [phone/credit card/etc.] do the talking.
- Deprivation.
- Collage.
- Sensory inventory.
- Reporter: who/what/when/where/how.
- Role play.
- Party time.
- Timelines.
- Make a really big list.
- Testimonials/tombstones.
- In a nutshell.
- Elevator sell.
- Talk in tweets.
- Man from Mars.
- Theme songs.
- Search terms.
- Describe it to a friend.
- Red/yellow/green dots.
A múlt hónapban egyébként mi is teszteltük élesben a Gemius-szal közös online fókuszcsoportos technikánkat. Meglepően jól működött, egyszerre több vidéki nagyvárosból léptek be a gondosan kiválasztott résztvevők a felületre. Igen pörgős és nagyon informatív beszélgetés folyt, ahol érzésem szerint egy hagyományos csoporthoz képest sokkal több infó hangzott el, persze a módszer jellegéből fakadóan (irányított, zárt online chat) kevesebb anekdotázásra, személyes történet elbeszélésére nyílott lehetőség. Viszont az eredmények nagyon jól használhatóak, kereshetőek és meglehetősen informatívak. Azt hiszem erről a témáról még fogok írni.