HTML

CAWI - blog az online kutatásról

Pintér Róbert vagyok. 2008 szeptembere óta foglalkozok online kutatással főállásban (2012-ig az Ipsosban), jelenleg mint mobil kutatásvezető az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.-nél dolgozok. Elsősorban az online (CAWI: Computer Assisted Web Interviewing) és az okostelefonos módszertannal készülő kutatások fejlesztéséért vagyok felelős. A munkám során érdekes hírekkel, adatokkal, dilemmákkal találkozok, amik remélhetőleg segíthetnek másoknak is, így a CAWI-vel és online témákkal foglalkozó kutatóknak és ügyfeleknek.

Friss topikok

Linkblog

Válaszadói klubok-e az online panelek? - előadásvázlat az Internet Hungary-ra

2008.10.06. 10:00 pinter.robesz

Jövő héten Internet Hungary. Pénteken elkészült a programfüzet mellé adott előadásismertető kötetbe szánt (max. 1800 karakter terjedelmű) kedvcsinálóm. Szóval erről tervezek beszélni kedden:

A Figyelő 2008. július 17-i számában jelent meg egy írás az online kutatásokról a Business Week cikke alapján, amely lehetőséget ad arra, hogy röviden átgondoljuk az online kutatások néhány fontos tulajdonságát.

A cikk amerikai véleményeknek ad hangot az online panelen futó kutatások kapcsán, például Gary Langer-t, az ABC News közvélemény-kutatásokért felelős igazgatóját idézve az online paneleket egyszerűen közvélemény-kutatási kluboknak minősíti, ahol a kutatásokkal szemben elvárt minimális követelmény, a mintába kerülés azonos esélye (véletlen mintavétel) sem teljesül, így a kutatások aligha nevezhetők reprezentatívnak. Hiszen – állítják a kritikus hangok – a panelek a különböző okok miatt (pl. nyeremény, fontosságtudat) rendszeresen válaszolni hajlandó embereket tömörítik csupán.

Ez a gondolatmenet azonban több ponton is sántít, azt feltételezi ugyanis, hogy minden online kutatás panel kutatás, minden panel kutatás módszertanilag ingatag, végezetül, hogy minden kutatásnak mindig reprezentatívnak kell lennie. Mindezek azonban nem állják meg a helyüket. A vélemény azt is sugalmazza, hogy a más módszertannal készülő kutatásoknál a reprezentativitás biztosítása mindig könnyedén megoldható – ezzel kapcsolatban is fenntartásainknak adhatunk hangot.

Mindebből kiindulva az előadás összeveti az online és a hagyományos kutatásokat, külön kitér a reprezentativitás kérdéseire, a nem reprezentatív online kutatások és a kliens panelek fontosságára, valamint a szoftver panelekre. Következtetése, hogy a különböző módszerek ötvözésével az online kutatás egyszerre kihívója, illetve társa a telefonos (CATI), papíros (PAPI) és számítógéppel segített (CAPI) adatfelvételeknek. Az online kutatások számos új lehetőséget nyitnak az adatfelvétellel, piac- és véleménykutatással kapcsolatban, ezeknek az egy kalap alá vétele és teljes negligálása pedig ma már egyértelműen versenyhátrányt okozhat azok számára, akik naprakész adatokkal akarnak dolgozni.
 

1 komment

Címkék: internet hungary figyelő online kutatás reprezentativitás

A bejegyzés trackback címe:

https://cawi.blog.hu/api/trackback/id/tr56698444

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2008.10.13. 14:21:34

A bejegyzés alapján érdekes párbeszéd bontakozott ki a piackutatás blogon: piackutatas.blog.hu/2008/10/13/online_piackutatas_puha_muanyagbol_autot_kesziteni
Asszem a témán még fogunk rágódni a következő hónapokban.
süti beállítások módosítása