Klenovszki János az NRC-től az online kutatásokról beszélt - akárcsak én őelőtte (erről már írtam korábban). Ezek szerint az online kutatások térnyerése várható a jövőben Magyarországon, miközben az online módszerek innovatíbbá válnak.
- az ESOMAR szerint 2005-ben 15%-ot koltottek online kutatasra a vilagon, 2007-ben mar 21%-ot. Itthon ez 3% a PMSZ-PPT szerint.
- Az emberek 35%-a elutasitja az otthoni offline kerdezest, 26%-a a telefonost, tehát vegyes modszertant kell alkalmazni, hogy minel tobb embert lehessen elerni.
- online kutatas nem csak kerdezes lehet, hanem akar online fokusz, forum- es blogelemzes, stb.
- az online modszer nem innovativ ma, az offline modszereket adaptaljuk. Lehet innovativ modszertanban is, pl. interfeszben, kerdezesi technikaban stb., ez feltehetoen meg elottunk van.
- Merovinggel vegeznek online fokuszt, chaten, pl. mozgokepet, kollazst stb. ertekelve.
- a megbizhato gyorsasag a legfontosabb az ugyfeleknek, az ar (koltseghatekonysag) csak ezutan jon.
- a piackutatoknak pedig megbizhato access panelra van szukseg - ami minden tarsadalmi szegmenst reprezentativ modon lekepez.
- nem szabad profi valaszadokat nevelni (ne adjunk minden kitoltesert ajandekot), folyamatos legyen a frissules, akar fele-negyede kicserelodhet a panelnek evente.
- miert toltenek ki online kerdoivet: szorakoztato, nincs ott a kerdezobiztos, akkor toltik ki amikor akarjak.
A jovo online merese:
-- a jovoben intelligensebb online kerdoivek lesznek, pl. visszakerdezes lehetosege, tobb uton bejarhato kerdoiv.
-- jonnek a virtualis polc tesztek.
-- megujulo online adatbanyaszat, fuzionalas, panel alapu muszeres meresek.
-- webkameras home tesztek: arcot vesszuk fel, nezzuk az egermozgast.
-- megfigyeleses meresek.
-- honlap hoterkepek (heatmap: rogziti, hogy hova nez a user).
-- virtualis kerdezobiztosok: onkitoltes helyett avatart lehet valasztani, aki kerdez minket (pl. George Clooney-t).