Hatalmas, az elmúlt évtizedek legnagyobb változása folyik a piackutatásban – összegezhetném egyetlen mondatban a múlt heti ESOMAR szervezte Panel Research konferencián engem ért benyomásokat. A Dublinban, múlt hét szerdán és csütörtökön megrendezett konferencián beszéltek az iparág jövőjéről és azon túl, hogy a résztvevők igen pozitívan ítélték meg a jövendőt, arra is figyelmeztettek, hogy gyakorlatilag 50-60 éve, amióta létezik modern piackutatás, nem érte ekkora kihívás a területet. A véletlen mintavétel, aminek matematikája tudományosan is igazolja a piackutatások létezését, egyre kevesebb kutatásban biztosítható, ezért olyan új eljárásokra, módszerekre és tudományos igazolásukra van szükség, amik biztosítják, hogy a jövőben is megbízható adatokkal lehessen dolgozni.
A megbízhatóság és az adatminőség amúgy is slágertéma volt, a kutatást érő egyik legnagyobb kihívásként (amit az első nap elején minden résztvevő saját szemszögéből megfogalmazhatott és bedobhatott a közösbe, aztán a konferencia végén együtt elemezték ezeket) többen is a minőségi gondok kezelését jelölték meg (meddig hagyható a minőség romlása és mikor jutnak el egyes cégek/országok arra a szintre, hogy elveszítik az ügyfelek bizalmat?). A helyzet itthon mondjuk nem ennyire rossz, az időben felismert problémák kezelésének egyik útja pedig éppenhogy az online (panel) kutatások fejlesztése, itt tesznek a legtöbbet manapság a cégek, hogy újfajta módszereket és eljárásokat dolgozzanak ki. Az online kutatások térnyerése és az ügyfelek piackutató cégekkel közös prezentációi pedig azt mutatták, hogy igenis van innováció a területen, lehet előrefelé menni.
Az új megoldások közül többek között hallhattunk a kliens panelekkel kapcsolatos tapasztalatokról (például az Easy-jet vagy a Heinz számára készített panelről), az összetett ösztönző rendszerek együttes használatáról (minden válaszadó választhasson, hogy pénzt, pontot, kis értékű ajándékot, nagy értékű nyeremény sorsolásán való részvételt, vagy a karitatív adományozást választja-e), a mobilos kutatásokról, a kreatív online kérdőív dizájnról (mint a válaszadási hajlandóságot növelő eszközről), vagy az összetett offline háztartáspanel online formában való működésre való átállításának néhézségeiről.
Egy szó mint száz, igazán hasznos volt részt venni a konferencián, a kis PDA-n két nap alatt húsz normál oldalnyi jegyzetet sikerült felhalmozni, és 160 oldal angol nyelvű tanulmányi s kéznél van az előadók tollából, amit most cégen belül jól meg is fogunk csócsálni, mindenkinek megadva a lehetőséget, hogy a számára legérdekesebb előadások anyagát megismerhesse.
A konferencia tehát kiváló volt, arról nem is beszélve, hogy Dublin révén végre ihattam frissen csapolt jéghideg Guinnes-t. Csak azt sajnálom, hogy a sörgyárba ezúttal nem sikerült eljutni – állítólag csodálatos panoráma nyílik a tetejéről. Képek a fotóblogomon és a Flickr-en.