Ma reggel kaptam egy kollégától a linket, ahol az SPSS Hungary ügyvezető igazgatójának (Körmendi Gyuri volt évfolyamtársamnak) a furcsa autóvásárlási akciójáról olvashatunk. A lényeg, hogy Gyuri az SPSS szövegbányászszoftverével nézte át a Totalcar Népítéletének 37 ezer bejegyzését és próbálta ezek alapján kellő alapossággal megállapítani, hogy melyik a legjobb autó. Ötletes.
Elsőre PR-cikknek hangzik a dolog, de azért az index írása rendesen lehúzza a módszert. Nekem személy szerint egyedül a kiindulóponttal van bajom: vajon ki ír be egy fórumba véleményt egy szervizről? És aki ír, mikor ír inkább, ha baja van, vagy ha mindennel elégedett? Ráadásul ebből nem derül ki, hogy melyik autónak nincsen(!) baja. Lehet egy autó vacak, attól még, hogy a szervizelése nagyon jó – szóval akkor vegyem meg azt? Ahelyett, hogy olyat vennék, amelyik eleve ritkán hibásodik meg?
Szóval a szövegbányászat mellé javasolom, hogy töréstesztekkel és az autókkal kapcsolatos statisztikákkal (pl. átlagos meghibásodások száma) is ismerkedjen meg, aki komolyan gondolja az autóvásárlást, illetve nyugodtan kérjen tanácsot közösségi oldalon az ismerőseitől. Tessék kihasználni a web nyújtotta információ- és kommunikációgazdagságot.