HTML

CAWI - blog az online kutatásról

Pintér Róbert vagyok. 2008 szeptembere óta foglalkozok online kutatással főállásban (2012-ig az Ipsosban), jelenleg mint mobil kutatásvezető az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.-nél dolgozok. Elsősorban az online (CAWI: Computer Assisted Web Interviewing) és az okostelefonos módszertannal készülő kutatások fejlesztéséért vagyok felelős. A munkám során érdekes hírekkel, adatokkal, dilemmákkal találkozok, amik remélhetőleg segíthetnek másoknak is, így a CAWI-vel és online témákkal foglalkozó kutatóknak és ügyfeleknek.

Friss topikok

Linkblog

Milyen lesz a piackutatás 2029-ben

2010.01.05. 15:24 pinter.robesz

Nagy sci-fi rajongó vagyok, így különös örömmel töltött el a Research-Live.com-on megjelent kis sci-fi novella, ami a piackutatás jövőjéről szólt. Az egy olvasó tollából származó írás még tavaly év végén jelent meg, és arra az online magazin által feltett kérdésre kereste a választ, hogy milyen is lesz a piackutatás 2029-ben.

Ezek szerint a szupermarketból házhozszállított termékeket érintőképernyős PDA-val felszerelt bevásárló kocsik szállítják az ajtóig és az átvételkor az ujjlenyomatos azonosítás után kell válaszolni az elégedettségi kérdőívre. Ha ezt elmulasztjuk, akkor telefonon hívnak fel és próbálják meg lekérdezni a felmérést. De ami különösen hasznos, hogy a cég a vásárlási szokásaink, demográfiai profilunk és pszichografikus mintázatunk alapján ingyen plusz termékeket is berak a csomagba. Például egy pelenkát(!), ami az aznap esti egyéjszakás kalandnak induló kapcsolat gyümölcsként fogant gyermeknek lesz majd hasznos idővel (tehát fejlett piackutatási módszerekkel megjósolják, hogy mi fog velünk történni a közeljövőben és már ezeket az igényeinket is megpróbálják előre kielégíteni).

Fókuszcsoportok helyett pedig a virtualitást és valóságot ötvöző beszélgetésekre kerül majd sor, ahol az emberi érzelmi válaszokat ötvözik a számítógép által készített modellek elemzésével. De legalább az ilyen csoportokon lehet ismerkedni - legalábbis a történet szerint.

Mindezt olvasva engem örömmel tölt el, hogy az emberi kapcsolat továbbra sem fog kiveszni a kutatásokból, lesznek telefonos és személyes kutatások is, még ha azokat a legfejlettebb technológiák is fogják támogatni. Az viszont már elgondolkodtató - még ha csak humoros formában is jelenik meg -, hogy a viselkedésünk bejóslására egyre több adat és egyre pontosabb modellek állnak rendelkezésre. Az infokommunikációs eszközök egyre gyorsuló elterjedésével ugyanis már most jól érezhető, hogy a tradicionális "kérdezzük meg" világból lassan elmozdulunk a "figyeljük meg" világ fel. Egyre kevésbé csak kérdőívekre lehet támaszkodni a (piac)kutatásban, mivel számtalan digitális nyomot hagyunk magunk után, amiket összesítve profilok, viselkedési mintázatok állíthatók fel. Nem foglalnék állást, hogy ez jó vagy rossz folyamat.

Persze mindez csak egy szcenárió, ami egy elképzelt jövőn alapul, mások egész biztosan más szcenáriókat vázolnának fel - én például sokkal nagyobb szerepet jósolnék az online térben zajló kommunikációk összesített elemzésének. Egyvalami biztos csak a mai folyamatokat elnézve, hogy más lesz 2029-ben kutatni, mint most.

6 komment

Címkék: 2029 kérdezzük meg piackutatás jövője figyeljük meg

A bejegyzés trackback címe:

https://cawi.blog.hu/api/trackback/id/tr51648861

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

grimbusz 2010.01.06. 14:14:24

Én speciel baromi szkeptikus vagyok.
Kíváncsi lennék, hogy ez 2029-ben Szabolcsban/Borsodban hogyan néz majd ki...

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2010.01.06. 14:49:33

Konrád, köszi, ezt még nem ismertem.
Érdemes lenne talán egyszer valakinek összeszedni, hogy hogyan jelenik meg a téma a sci-fiben. Nekem így hirtelen csak a klasszikus Alapítvány jut eszembe, ahol Hari Seldon osztotta a jótanácsokat a jövő gyermekei számára merő matematikai (pszichohistorikus) alapon: hu.wikipedia.org/wiki/Hari_Seldon

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.01.06. 15:06:18

@pinter.robesz: igen, de Seldon pszichohistóriája annyira nem piackutatás alapú, hanem viselkedés alapú. Szeretem, sokszor olvastam is :)
Van pár scifi, amiben említve van ilyen-olyan közgazdasági illetve piackutatási téma, de nem sok. Tavaly scifi meetupra csináltam egy előadást a Reklám a scifiben címmel, de az rételenszerűen csak a reklámról szólt, azt jártam jobban közre.
De azért ami az alapmű, az a Vénusz-üzlet illetva a folytatása, a Reklámhadjárat. Ez egy alapvetően marketing(reklám) vezérelt világról szól, és abban elég sok szerep jut a kutatásoknak is.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.01.06. 15:08:11

@grimbusz: meglepő módon nincs annyira elmaradva az a térség. A választóvonal inkább településnagyság esetén van.

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2010.01.06. 17:54:42

hát, ma már a piackutatás sem csak kérdezés, sokszor használják a modellezést, szegmentációt, ami viselkedés alapon áll. A behivatkozott írásban is ilyesmi van...

Küld már át privátban a reklámos prezit, nagyon kíváncsi vagyok rá. Köszi.
süti beállítások módosítása