HTML

CAWI - blog az online kutatásról

Pintér Róbert vagyok. 2008 szeptembere óta foglalkozok online kutatással főállásban (2012-ig az Ipsosban), jelenleg mint mobil kutatásvezető az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.-nél dolgozok. Elsősorban az online (CAWI: Computer Assisted Web Interviewing) és az okostelefonos módszertannal készülő kutatások fejlesztéséért vagyok felelős. A munkám során érdekes hírekkel, adatokkal, dilemmákkal találkozok, amik remélhetőleg segíthetnek másoknak is, így a CAWI-vel és online témákkal foglalkozó kutatóknak és ügyfeleknek.

Friss topikok

Linkblog

Miért fordulnak el az amerikai tinédzserek a Facebook-tól?

2010.07.14. 12:28 pinter.robesz

Idehaza még attól hangos a sajtó és az internet, hogy a Facebook le fogja nyomni az iWiW-et, és hogy mennyi magyar használja éppen a globális no1 közösségi oldalt (már közel másfél millió) - közben pedig az eMarketer arról közölt a minap egy írást, hogy a tinédzserek (jelen esetben értsd 13-17 évesek) miért hagyják ott a Facebook-ot.

A cikk az Ipsos OTX kutatócég (az OTX-et nemrégiben vásárolta fel az Ipsos Csoport) és a Roiworld virtuális divatcég közös, frissen publikált kutatásából készült (Teens and Social Networks Study) - közvetve tehát a házunk tájáról származik. Az eredmények szerint a kutatásban részt vevő fiatalok 19%-a nyilatkozott úgy, hogy vagy otthagyta a Facebook-ot, vagy kevesebbet használja, mint korábban. A folyamat az utóbbi fél évben felgyorsulni látszik.

A tinédzsereknek elsősorban nem a Facebook elhíresült adatvédelmi megoldásaiból lett elege, javarészt azzal indokolták a döntést, hogy az oldal unalmas, egyszerűen elveszítették az érdeklődésüket (45%-a az elhagyóknak / aktivitást korlátozóknak). További érvek:

  • 28% más oldalra kapott rá,
  • 27%-nak a túl sok Facebook-üzenetből lett elege,
  • 21%-nak a barátai sem használják az oldalt (és 16%-nak más közösségi oldalon vannak az ismerősei),
  • ugyancsak 21% nyilatkozott úgy, hogy belefáradt abba, hogy mindig naprakész legyen az oldalon megjelenő aktivitásokból
  • 20% a reklámoktól sokallt be
  • 18% nem találta az ismerőseit a sok millió júzer között
  • ...
  • 16% azért "menekült el", mert a szülei is csatlakoztak az oldalhoz
  • ...
  • 13%-nak nem tetszik, hogy mások láthatják a személyes dolgaikat és 12%-nak a Facebook új változtatásai nem tetszenek

Nem sorolom fel az összes indokot, az eMarketer ábráján megnézhetőek. A kutatási adatokat látva azonban felmerül néhány fontos kérdés, amikre feltehetően csak a jövőben kaphatunk érdemi választ:

  • hol áll meg a tinédzserek elvándorlása, ez valami nagyobb tömeget érintő jelenség, vagy megmarad ennél a 20%-os kisebbségnél?
  • ha a Facebook változtat, akkor megindul-e egy visszaszivárgás?
  • akik kinőnek a tinédzser korból azok idővel visszatalálnak majd a Facebook-ra?
  • Kell-e a Facebook-nak célzottan foglalkozni a tinédzserekkel, vagy az ő igényeiket nem lehet egyszerre kielégíteni az idősebb korosztályokéval?
  • esetleg 1-2 dedikáltan tinédzsereknek épült közösségi oldal profitál ebből a folyamatból? Kinőhet-e ebből egy Facebook rivális?
  • ez vajon olyan trend, ami az idősebb korosztályban is meg fog jelenni? A felsorolt indokok jó része ugyanis ránézésre értelmezhető más korcsoportokra is. (Én például már rég felhagytam azzal, hogy naprakész legyek az összes ismerősömből - bocs.)

A Facebook számára aggodalomra adhat okot, hogy gyorsulni látszik a trend az utóbbi hónapokban, a közösségi hatás emiatt erősödik (a barátok, esetleg a "menő fiatalok" máshol találhatóak meg, emiatt már nem trendi, hanem oldschool bizonyos körökben Facebook-ot használni).

A közösségi oldalak eddigi nemzetközi története tündöklések és bukások sorozata, korábban milliók életét meghatározó no1 oldalak tűntek el a süllyesztőben, amikor a júzerek lecserélték azokat egy szexibbre, trendibbre. Kérdés, hogy ez a sors elkerüli-e majd a Facebook-ot, vagyis az internet meghatározó intézménye lesz-e (marad-e), amitől nem lehet (érdemes) távolmaradni, ha valaki rendszeresen internetezik. A tinédzserek leiratkozása arra utalhat, hogy talán kikezdhető a Facebook most még megtörhetetlennek tűnő hegemóniája is.

2 komment

Címkék: iwiw facebook fiatalok közösségi oldalak ipsos social media otx

A bejegyzés trackback címe:

https://cawi.blog.hu/api/trackback/id/tr712151134

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lacam · http://copyblog.blog.hu/2012/02/07/valentin_napi_sms_mester 2010.07.22. 22:58:19

Magyar blogon olvastam valahol, hogy úgymond milyen szar a facebook: a fal tele van unalmas és/vagy nagyképű alakok semmitmondó üzeneteivel...

lol

(madarat tolláról, embert facebook kapcsolatairól:)

misc · http://misc.blog.hu 2010.07.26. 17:42:33

A kutatócég valami figyelemfelkeltőt akart mondani, de a tendencia nyilván nem ez, a facebook-penetráció világszerte rohamosan nő (bár az elképzelhető, hogy amerikában az említett korosztályban már korábban elérte maximumát).

az mondjuk igaz, hogy sok 13-17 éves számára kellemetlenséget jelenthet, ha a szülei is megtanulják használni a facebookot. a probléma enyhíthető, ha az ember maxra állítja a privacy-t és letiltja a szüleidet, de ha a barátok adatvédelmi beállításai enyhébbek, akkor ott is kikerülhetnek kellemetlen fényképek vagy posztok.
süti beállítások módosítása