A héten jelent meg a T-Mobile beszámolója amiben az okostelefonokkal kapcsolatos használati szokásokról írtak részletesen. Idén tavasszal mi is készítettünk egy átfogó online kutatást a hazai mobiltelefon használati szokásokról internetezők körében, aminek az eredményei az iPhone vs Android konferencián kerültek először ismertetésre. A kutatásunk vonatkozó adatai jól reflektálnak erre a friss felmérésre, úgyhogy röviden megosztanám őket.
A tavaszi mobilos kutatásban kitértünk az érintőkijelzős telefonok vizsgálatára is, így lehetséges összevetni az érintőkijelzős telefonnal rendelkezőknek, illetve a többi felhasználónak a mobiltelefon használati szokásait. (Természetesen tisztában vagyok vele, hogy nem minden okostelefon érintőkijelzős, viszont így elkerülhető volt, hogy a válaszadóra hagyjuk annak definiálását, hogy vajon neki okostelefonja van-e vagy sem, mivel ennek eldöntése nem mindenki számára egyértelmű feladat. Az, hogy egy telefon érintőkijelzős, vagy sem, egyrészt egyértelműbb, másrészt sokkal kézenfekvőbb-látványosabb tulajdonsága egy telefonnak, ami a jövőbeni vásárlási tervekre is alapvető hatással bír.)
A kutatásnak ebben a részében azt kérdeztük a válaszadóktól, hogy 23 tételesen felsorolt funkció közül melyiket milyen gyakran használják a mobiltelefonjukon. Persze első helyen a mobilos "szentháromság" végzett: beszélgetés, SMS-írás, ébresztőóra. De vajon van-e különbség a hagyományos és az érintőkijelzős telefonnal rendelkezők (utóbbi csoport nagyjából minden hetedik embert jelenti) használati szokásai között?
Az eredményeink szerint a tevékenységek abszolút sorrendje (melyiket végzik gyakrabban, melyiket ritkábban) jellemzően nem borul fel az érintőkijelzős telefonnal rendelkezők esetében sem. Csak kisebb helycserék fordultak elő, például az ébresztőóra a harmadikról a második helyre került, a navigáció eggyel előrébb, a stopper hárommal hátrébb, valamint a TV-nézés és a könyvolvasás megcserélődött.
Viszont az érintőkijelzős telefonnal rendelkezők a beszélgetést leszámítva mindenben aktívabbak, mint a nem érintőkijelzős telefonnal rendelkezők! Ahol abszolút értékben különösen nagy eltérést találtunk (legalább heti rendszerességgel használja az adott funkciót):
- zenehallgatás: 66,5% szemben a nem érintőkijelzős 32,6%-kal
- fényképezés: 68,5% szemben a 40,7%-kal
- játék: 45,3% szemben a 20,9%-kal
- böngészés: 27,4% szemben az 5%-kal(!)
- naptár: 68,9% szemben a 49,8%-kal
- navigáció: 21,8% szemben a 3,1%-kal(!)
Ebből jól látszik, hogy az érintőkijelzős telefonokat teljesen másképp használják az emberek, egyrészt gyakrabban, másrészt sokszínűbben. Az érintőkijelzős telefonok tulajdonosai nem zárkóznak el a mobiltelefon funkciónak gazdagításától, tehát attól a trendtől, hogy hasznos új funkciókat tegyenek a készülékekbe (mint például a zenehallgatás vagy a fényképezés, ami bizonyos körökben egyébként ellenérzéseket váltott ki egykoron). Feltehető, hogy a további funkciógyarapodás felé is nyitottak lesznek, ami az alkalmazásbolti modellel működő készülékek felé viszi ezeket a mobilosokat.
Mindez azért is különösen fontos, mivel az érintőkijelzős telefonnal nem rendelkezők nagyjából fele saját bevallása szerint következő készülékének már ilyen telefont fog vásárolni idehaza is. Így az átlagos másfél éves lecserélődési ütemmel számítva (legkésőbb 2011 karácsonyáig) az érintőkijelzős telefonok piacán robbanás várható Magyarországon, ami gyökeresen fogja átalakítani azt, hogy hogyan és mire használják az emberek idehaza a mobiljukat.