HTML

CAWI - blog az online kutatásról

Pintér Róbert vagyok. 2008 szeptembere óta foglalkozok online kutatással főállásban (2012-ig az Ipsosban), jelenleg mint mobil kutatásvezető az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.-nél dolgozok. Elsősorban az online (CAWI: Computer Assisted Web Interviewing) és az okostelefonos módszertannal készülő kutatások fejlesztéséért vagyok felelős. A munkám során érdekes hírekkel, adatokkal, dilemmákkal találkozok, amik remélhetőleg segíthetnek másoknak is, így a CAWI-vel és online témákkal foglalkozó kutatóknak és ügyfeleknek.

Friss topikok

Linkblog

Változik a közösségi oldalak népszerűsége, de a felhasználók társadalmi elkülönültsége megmarad

2009.07.21. 15:16 pinter.robesz

Rendszeresen eljárok a Petőfi Rádió egyetlen, még a zenei arculat felvétele előtti időből megmaradt beszélgetős műsorába, a Netidőkbe. Rendszerint nincs időm megírni ide, amiről beszélek, de most kicsit kisebb a munka leterheltség, így röviden a lényeg (adásban várhatóan jövő hétfőn este 11-től /feltéve, hogy befér most a műsorba/, de idővel a PC World DVD mellékletén is elérhető lesz az adás vágatlan változata).

Ezúttal egy két éve már tárgyalt témát melegítek fel: a közösségi oldalak használói mennyire homogének, van-e különbség a társadalmi rétegek között a közösségi oldalak használatában (pl. bőrszín szerint). Két éve Hargittai Eszter, Amerikában élő kutatónő frissen beiskolázott egyetemisták körében készült kutatása szerint jól körülhatárolható különbség volt a fiatalok között kemény demográfiai változók szerint abban, hogy ki melyik közösségi oldalt ki használta. A kutatást idén megismételték, mivel az elmúlt két évben jelentős fejlődés ment végbe a közösségi oldalak használata terén, például a Facebook és a MySpace (a két legnépszerűbb amerikai oldal) helyet cserélt a tagok számát tekintve, miközben tagjaik száma több tízmillióval megnőtt. Ennek fényében az eredmények meglepőek lehetnek: a sok fejlődés dacára a kutatási kérdés tárgyában nincs érdemi elmozdulás és továbbra is jól körülírható, hogy melyik társadalmi csoportok melyik oldalt preferálják inkább. A dolog hátterében feltehetően az a jelenség húzódik, hogy az egyes tagok azt az oldalt használják inkább, ahol az ismerőseik nagyobb valószínűséggel előfordulnak, a barátok-ismerősök, rokonok pedig többnyire inkább azonos társadalmi csoportból kerülnek ki.

Részletek Eszter blogjában (angolul):
Popularity of Facebook and MySpace changes, but SES differences in use persist
http://www.esztersblog.com/2009/07/08/popularity-of-facebook-and-myspace-changes-but-ses-differences-in-use-persist/

Illetve ugyanerről cikk a HVG online felületén:
http://hvg.hu/Tudomany/20090721_kozossegi_oldalak_myspace_facebook.aspx
 

Szólj hozzá!

Címkék: myspace facebook közösségi oldalak netidők hargittai eszter

A bejegyzés trackback címe:

https://cawi.blog.hu/api/trackback/id/tr491259045

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása