Idén tavasszal keresett meg az Akadémiai Kiadó, hogy szerintem volna-e fantázia megjelentetni egy üzletembereknek szóló könyvet az Obama kampány tanulságaival. Az angol kiadést átolvasva és mérlegelve a pro és kontra érveket, a kiadásra tettem javaslatot. A könyvet végül szakértőként jegyzem (afféle szakmai lektorként, aki a fordítást és a szakmaiságot ellenőrizte), a fordító pedig korábbi jó kollégám, Rohonyi András lett, akivel évekig dolgoztunk együtt az Információs Társadalom folyóiratban, amikor még én főszerkesztettem a lapot. A kötet elkészült, jövő héttől kapható is.
A projektben tevékeny szerepet játszott a Szonda Ipsos is - hogy a könyvet ne csak egyszerűen lefordítsuk és kiadjuk, azt találtuk ki Fehér Katival (az Akadémiai vezető szerkesztőjével), hogy csináljunk egy online kutatást az Üzleti Klubunkban, ami a politika és az üzlet kapcsolatáról szól, valamint lefedi a könyv teljes tematikáját és kikéri a hazai cégvezetők és céges döntéshozók véleményét Obamával, illetve fogásaival kapcsolatban. Mindeközben fény derült a hazai cégek internetes, webkettes felfogására és aktivitásaira is.
A sajtóhír tegnap délután jelent meg, részben beszámolva a kutatás eredményeiről is (a könyv előszava részletesen ismerteti az eredményeket, ezt közösen jegyezzük Hack-Hada Józsi barátommal, aki a Szondán belül a kutatója volt a felmérésnek és készítette a kutatási beszámolót), de itt egy kicsit mélyebben is bemutatnám, amit találtunk, szerintem elég érdekes dolgokat hozott felszínre a vizsgálat.
-------------------------------------------------------
Idehaza is tanulnának az üzletemberek Obamától
A magyar vállalatvezetők közel kétharmada szerint a hazai üzletembereknek volna mit tanulniuk Barack Obama jelenlegi amerikai elnöktől – derült ki a Szonda Ipsos és az Akadémiai Kiadó közös kutatásából. A kutatás apropóját a napokban az Akadémiai Kiadó gondozásában megjelenő Obama – A KAMPÁNYRÓL üzletembereknek című könyv adta.
A Szonda Ipsos kutatása a politikai és az üzleti szféra kapcsolódásairól, a két területen szükséges kompetenciákról, Barack Obama személyének és politikájának értékeléséről, valamint a választókkal és a fogyasztókkal való kapcsolattartás új módjait jelentő web2.0-ás alkalmazásokról szólt. Az idén májusban a Szonda Ipsos online Üzleti Klubjában* folyó felmérésben résztvevő 700 vállalat ágazati megoszlás és az alkalmazottak száma szerint reprezentálta a Magyarországon működő, legalább 10 főt foglalkoztató vállalkozásokat.
Üzletemberek és politikusok: ki tanuljon kitől?
A kötet egyik alapvető koncepciója az, hogy az eddig sokak által osztott hétköznapi bölcsesség, mely szerint a politikusoknak kell tanulniuk az üzletből, ma már nem állja meg a helyét – legalábbis az Egyesült Államokban – és inkább az üzletemberek tanulhatnak a politikusoktól. A magyar vállalatok vezetői – az Obamáról kialakított kedvező véleményük dacára – általában ezt mégis másként látják: 92%-uk szerint idehaza továbbra is inkább a politikusok tanulhatnának az üzletemberektől, és csak 3%-uk gondolja, hogy inkább az üzletembereknek van mit tanulniuk a politikusoktól.
Mindazonáltal egyik csoport tagjai számára sem haszontalan belekóstolni a másik csoport világába. Az üzleti életben szerzett tapasztalatok a válaszadók hattizede szerint nagyon hasznosak lehetnek egy politikus számára, míg három megkérdezettből egy állította, hogy a politikában szerzett tapasztalatok hasonlóan hasznosak lehetnek az üzletemberek számára. Egy sikeres politikus és egy sikeres üzletember tulajdonságai, képességei 57%-ban megegyeznek a válaszadók szerint. Ennek megfelelően a kutatásban résztvevő vállalatvezetők többsége, 54%-a úgy véli, hogy az Amerikai Egyesült Államok elnöke sikeres üzletember lehetne, és csak 12% gondolja úgy, hogy nem.
Kit választottak volna a magyar cégvezetők?
A válaszadók háromnegyede számára az elnökválasztás végső párharcában Barack Obama bizonyult a szimpatikusabbnak, míg John McCain csak a válaszadók 6%-ának volt rokonszenvesebb. Nem csalódtak Obamában a magyar vállalatok vezetői, bár kevesen elégedettek közülük teljes mértékben a megválasztása óta eltelt hónapok eredményeivel (a kutatásra 2009 májusában került sor). A megkérdezett vállalatvezetők iskolai osztályzatokban mérve gyenge négyest adnának az Amerikai Egyesült Államok új elnökének eddigi tevékenységére. Abszolút többségük, 62%-uk jónak értékelte Barack Obama teljesítményét, további 8% pedig kitűnőnek. Elégtelen és gyenge értékeléseket alig kapott a magyar vállalatvezetőktől Obama.
Barack Obama megválasztása a válaszadók többsége szerint előnyös nemcsak az amerikai emberek és vállalatok, de a világ számára is. Ugyanakkor minden második megkérdezett szerint Magyarország szempontjából az új elnök személye nem oszt, nem szoroz – közvetlen hatása nincs. Igaz, akik markánsabb véleményt fogalmaztak meg, azok döntő többsége inkább előnyösnek látja hazánk szempontjából az amerikai elnökválasztás végeredményét, míg hátrányosnak mindössze 5% ítélte azt.
Mi volt Obama titka?
Mint a könyvből is kiderül, Barack Obama kampánya számos új elemmel szolgált, elsősorban az internetes közösségek és közösségépítés lehetőségének kihasználásával. A megkérdezett vállalatvezetők azonban nem ezt tartják a legfontosabbnak választási sikerében, de egyértelműen fontosnak ítélik. Hétfokú skálán mérve négytizedük értékelte nagyon fontosnak (6-os vagy 7-es értékűnek) ezt a tényezőt a politikus győzelmében. Ugyanannyian gondolták ezt, mint amennyien a rekord méretű kampánybüdzsében látták a siker titkát.
A legfontosabbnak azt tartották a vállalatvezetők, hogy Obama olyan politikus, aki személyében is a változást jelentette az amerikaiak számára. Mindez jól rímel Obama saját törekvéseire, és a kötet egyik tanácsára, amely nemcsak a változások passzív elfogadására, de aktív felhasználására és kiaknázására buzdít. A személyes kvalitások éppen úgy nélkülözhetetlenek a politikai, mint az üzleti életben. A magyar vállalatok vezetői elsősorban jó szónoknak, lendületesnek és keményen küzdő embernek látják Barack Obamát, de jellemzőnek találják azt is, hogy innovatív, higgadt és őszinte, valamint, hogy körültekintő.
Internetes eszközök: úton a 2.0 felé?
Barack Obama az elnökválasztási kampány során igyekezett minél jobban kihasználni az internetes eszközöket. A vállalatok és fogyasztóik, üzletfeleik közötti kapcsolatban összességében fontosabbnak látják a válaszadók az internetes eszközök használatát, mint a politikusok és a választók közötti kapcsolat tekintetében. A vállalatvezetők szerint a honlap és az e-mailben küldött hírlevél lényegesen fontosabb az üzleti életben, mint a politikában, viszont a közösségi portálok és blogok valamivel kevésbé fontosak a vállalatok életében, mint a politikusok és a választók kapcsolatában. Amennyiben a cégek vezetői elfogadják a könyv egyik észrevételét, amely szerint az üzlet, akárcsak a politika, rendkívül személyes ügy, gyorsan megváltozhat a közösségi oldalak szerepének megítélése is.
A kutatás során megkeresett vállalatok gyakorlata megfelel a vizsgált internetes eszközök megítélésének. Négyötödük üzemeltet jelenleg is a fogyasztóikkal, üzletfeleikkel való kapcsolattartáshoz saját honlapot, és felük küld e-mail hírlevelet. Ezzel szemben mindössze 11%-uk használja ki az közösségi portálok, és 8%-uk a vállalati blog adta lehetőséget. Igaz, pont ez utóbbi területen várható áttörés a közeljövőben: 23% tervezi vállalati blog indítását. A nem saját, vállalati blogok használata, figyelése a legkevésbé elterjedt, de itt is ugrásszerű változás várható.
Az internetes közösségi hálózatokhoz való tartozás már a vállalatvezetők életének is része (tízből heten látogatnak közösségi oldalakat), az online közösségépítés felhasználása vállalkozásuk számára – amit a kötet is ajánl – talán már nincs messze.
További információk a kötetről az Akadémiai Kiadó oldalán: http://www.gazdasagiklub.hu/