HTML

CAWI - blog az online kutatásról

Pintér Róbert vagyok. 2008 szeptembere óta foglalkozok online kutatással főállásban (2012-ig az Ipsosban), jelenleg mint mobil kutatásvezető az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.-nél dolgozok. Elsősorban az online (CAWI: Computer Assisted Web Interviewing) és az okostelefonos módszertannal készülő kutatások fejlesztéséért vagyok felelős. A munkám során érdekes hírekkel, adatokkal, dilemmákkal találkozok, amik remélhetőleg segíthetnek másoknak is, így a CAWI-vel és online témákkal foglalkozó kutatóknak és ügyfeleknek.

Friss topikok

Linkblog

Idehaza is tanulnának az üzletemberek Obamától

2009.07.11. 07:18 pinter.robesz

Idén tavasszal keresett meg az Akadémiai Kiadó, hogy szerintem volna-e fantázia megjelentetni egy üzletembereknek szóló könyvet az Obama kampány tanulságaival. Az angol kiadést átolvasva és mérlegelve a pro és kontra érveket, a kiadásra tettem javaslatot. A könyvet végül szakértőként jegyzem (afféle szakmai lektorként, aki a fordítást és a szakmaiságot ellenőrizte), a fordító pedig korábbi jó kollégám, Rohonyi András lett, akivel évekig dolgoztunk együtt az Információs Társadalom folyóiratban, amikor még én főszerkesztettem a lapot. A kötet elkészült, jövő héttől kapható is.

A projektben tevékeny szerepet játszott a Szonda Ipsos is - hogy a könyvet ne csak egyszerűen lefordítsuk és kiadjuk, azt találtuk ki Fehér Katival (az Akadémiai vezető szerkesztőjével), hogy csináljunk egy online kutatást az Üzleti Klubunkban, ami a politika és az üzlet kapcsolatáról szól, valamint lefedi a könyv teljes tematikáját és kikéri a hazai cégvezetők és céges döntéshozók véleményét Obamával, illetve fogásaival kapcsolatban. Mindeközben fény derült a hazai cégek internetes, webkettes felfogására és aktivitásaira is.

A sajtóhír tegnap délután jelent meg, részben beszámolva a kutatás eredményeiről is (a könyv előszava részletesen ismerteti az eredményeket, ezt közösen jegyezzük Hack-Hada Józsi barátommal, aki a Szondán belül a kutatója volt a felmérésnek és készítette a kutatási beszámolót), de itt egy kicsit mélyebben is bemutatnám, amit találtunk, szerintem elég érdekes dolgokat hozott felszínre a vizsgálat.

-------------------------------------------------------

Idehaza is tanulnának az üzletemberek Obamától

A magyar vállalatvezetők közel kétharmada szerint a hazai üzletembereknek volna mit tanulniuk Barack Obama jelenlegi amerikai elnöktől – derült ki a Szonda Ipsos és az Akadémiai Kiadó közös kutatásából. A kutatás apropóját a napokban az Akadémiai Kiadó gondozásában megjelenő Obama – A KAMPÁNYRÓL üzletembereknek című könyv adta.

A Szonda Ipsos kutatása a politikai és az üzleti szféra kapcsolódásairól, a két területen szükséges kompetenciákról, Barack Obama személyének és politikájának értékeléséről, valamint a választókkal és a fogyasztókkal való kapcsolattartás új módjait jelentő web2.0-ás alkalmazásokról szólt. Az idén májusban a Szonda Ipsos online Üzleti Klubjában* folyó felmérésben résztvevő 700 vállalat ágazati megoszlás és az alkalmazottak száma szerint reprezentálta a Magyarországon működő, legalább 10 főt foglalkoztató vállalkozásokat.

Üzletemberek és politikusok: ki tanuljon kitől?
A kötet egyik alapvető koncepciója az, hogy az eddig sokak által osztott hétköznapi bölcsesség, mely szerint a politikusoknak kell tanulniuk az üzletből, ma már nem állja meg a helyét – legalábbis az Egyesült Államokban – és inkább az üzletemberek tanulhatnak a politikusoktól. A magyar vállalatok vezetői – az Obamáról kialakított kedvező véleményük dacára – általában ezt mégis másként látják: 92%-uk szerint idehaza továbbra is inkább a politikusok tanulhatnának az üzletemberektől, és csak 3%-uk gondolja, hogy inkább az üzletembereknek van mit tanulniuk a politikusoktól.

Mindazonáltal egyik csoport tagjai számára sem haszontalan belekóstolni a másik csoport világába. Az üzleti életben szerzett tapasztalatok a válaszadók hattizede szerint nagyon hasznosak lehetnek egy politikus számára, míg három megkérdezettből egy állította, hogy a politikában szerzett tapasztalatok hasonlóan hasznosak lehetnek az üzletemberek számára. Egy sikeres politikus és egy sikeres üzletember tulajdonságai, képességei 57%-ban megegyeznek a válaszadók szerint. Ennek megfelelően a kutatásban résztvevő vállalatvezetők többsége, 54%-a úgy véli, hogy az Amerikai Egyesült Államok elnöke sikeres üzletember lehetne, és csak 12% gondolja úgy, hogy nem.

Kit választottak volna a magyar cégvezetők?
A válaszadók háromnegyede számára az elnökválasztás végső párharcában Barack Obama bizonyult a szimpatikusabbnak, míg John McCain csak a válaszadók 6%-ának volt rokonszenvesebb. Nem csalódtak Obamában a magyar vállalatok vezetői, bár kevesen elégedettek közülük teljes mértékben a megválasztása óta eltelt hónapok eredményeivel (a kutatásra 2009 májusában került sor). A megkérdezett vállalatvezetők iskolai osztályzatokban mérve gyenge négyest adnának az Amerikai Egyesült Államok új elnökének eddigi tevékenységére. Abszolút többségük, 62%-uk jónak értékelte Barack Obama teljesítményét, további 8% pedig kitűnőnek. Elégtelen és gyenge értékeléseket alig kapott a magyar vállalatvezetőktől Obama.

Barack Obama megválasztása a válaszadók többsége szerint előnyös nemcsak az amerikai emberek és vállalatok, de a világ számára is. Ugyanakkor minden második megkérdezett szerint Magyarország szempontjából az új elnök személye nem oszt, nem szoroz – közvetlen hatása nincs. Igaz, akik markánsabb véleményt fogalmaztak meg, azok döntő többsége inkább előnyösnek látja hazánk szempontjából az amerikai elnökválasztás végeredményét, míg hátrányosnak mindössze 5% ítélte azt.

Mi volt Obama titka?
Mint a könyvből is kiderül, Barack Obama kampánya számos új elemmel szolgált, elsősorban az internetes közösségek és közösségépítés lehetőségének kihasználásával. A megkérdezett vállalatvezetők azonban nem ezt tartják a legfontosabbnak választási sikerében, de egyértelműen fontosnak ítélik. Hétfokú skálán mérve négytizedük értékelte nagyon fontosnak (6-os vagy 7-es értékűnek) ezt a tényezőt a politikus győzelmében. Ugyanannyian gondolták ezt, mint amennyien a rekord méretű kampánybüdzsében látták a siker titkát.

A legfontosabbnak azt tartották a vállalatvezetők, hogy Obama olyan politikus, aki személyében is a változást jelentette az amerikaiak számára. Mindez jól rímel Obama saját törekvéseire, és a kötet egyik tanácsára, amely nemcsak a változások passzív elfogadására, de aktív felhasználására és kiaknázására buzdít. A személyes kvalitások éppen úgy nélkülözhetetlenek a politikai, mint az üzleti életben. A magyar vállalatok vezetői elsősorban jó szónoknak, lendületesnek és keményen küzdő embernek látják Barack Obamát, de jellemzőnek találják azt is, hogy innovatív, higgadt és őszinte, valamint, hogy körültekintő.

Internetes eszközök: úton a 2.0 felé?
Barack Obama az elnökválasztási kampány során igyekezett minél jobban kihasználni az internetes eszközöket. A vállalatok és fogyasztóik, üzletfeleik közötti kapcsolatban összességében fontosabbnak látják a válaszadók az internetes eszközök használatát, mint a politikusok és a választók közötti kapcsolat tekintetében. A vállalatvezetők szerint a honlap és az e-mailben küldött hírlevél lényegesen fontosabb az üzleti életben, mint a politikában, viszont a közösségi portálok és blogok valamivel kevésbé fontosak a vállalatok életében, mint a politikusok és a választók kapcsolatában. Amennyiben a cégek vezetői elfogadják a könyv egyik észrevételét, amely szerint az üzlet, akárcsak a politika, rendkívül személyes ügy, gyorsan megváltozhat a közösségi oldalak szerepének megítélése is.

A kutatás során megkeresett vállalatok gyakorlata megfelel a vizsgált internetes eszközök megítélésének. Négyötödük üzemeltet jelenleg is a fogyasztóikkal, üzletfeleikkel való kapcsolattartáshoz saját honlapot, és felük küld e-mail hírlevelet. Ezzel szemben mindössze 11%-uk használja ki az közösségi portálok, és 8%-uk a vállalati blog adta lehetőséget. Igaz, pont ez utóbbi területen várható áttörés a közeljövőben: 23% tervezi vállalati blog indítását. A nem saját, vállalati blogok használata, figyelése a legkevésbé elterjedt, de itt is ugrásszerű változás várható.

Az internetes közösségi hálózatokhoz való tartozás már a vállalatvezetők életének is része (tízből heten látogatnak közösségi oldalakat), az online közösségépítés felhasználása vállalkozásuk számára – amit a kötet is ajánl – talán már nincs messze.

További információk a kötetről az Akadémiai Kiadó oldalán: http://www.gazdasagiklub.hu/
 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://cawi.blog.hu/api/trackback/id/tr61239857

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vallalkozasiotletek.com · http://vallalkozasiotletek.com/ 2009.07.11. 08:45:51

@ pinter.robesz,

Nagyon sok megközelítés is létezhet, ha szkeptikus vagyok, akkor mondhatom azt, hogy az emberek, pontosabban egy interneten élő populációt mozgósítva, megválasztott elnök a marketing módszerek és webakárhányas eszközök egyoldalú alkalmazásával ugyan olyan legitimációval bír mint, ha kiegyensúlyozott választás során került volna oda?

Más megközelítésből, egy kissé féloldalas a témafelvetés, hogy ki-kitől tanulhat. Hisz ember mindegyik, ugyan olyan motivációkkal, kompetenciákkal. Gyakorlatilag mindenki tanulhat mindenkitől. A haza üzletember "Obamától" tehát a politikától. És ez más kontextusban is vice versa igaz.

István

ui: a könyv mikor fog megjelenni? Hol lesz kapható?

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2009.07.20. 13:27:12

Persze, létezhet több megközelítés, a kérdés az, hogy melyiknek mekkora a relevanciája és magyarázó ereje (hogy pl. ki tanulhatna kitől, ki kit ismer). Obama módszerei, vezetési stílusa, személyisége olyan vonásokkal bír, amelyek miatt akár az üzleti világban is érvényesülhetett volna és emiatt lehet, sőt érdemes tanulni tőle.
A könyvet egyébként már lehet kapni, a nagyobb könyvesboltokban már elérhető tudtommal ettől a héttől. Én már kézbe vehettem, megforgathattam ma, szép kis könyv lett belőle (bár én nyilván elfogult vagyok). (Bocs a kései reagálásért, ma jöttem vissza szabadságról, a posztot pedig közvetlenül az elutazásom előtt írtam.)

vallalkozasiotletek.com · http://vallalkozasiotletek.com/ 2009.07.31. 19:18:34

@pinter.robesz:


Most rendeltem meg a Libritől, kíváncsian várom...

István

pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2009.08.03. 17:12:37

Ha sikerült elolvasni már, szívesen veszek minden visszajelzést (lehet nyugodtan kritikus is, könnyen lehet, hogy az együttműködésnek lesz folytatása, így minden építő kritikának hasznát vesszük).
süti beállítások módosítása