Most egy kicsit haza fogok beszélni, aminek az az oka, hogy "kijöttünk" az online fókuszcsoportos módszerünkkel, amit a Gemius-szal közösen csinálunk ezentúl Magyarországon.
A múlt hónapban teszteltük le élesben, ügyféllel is ezt az online fókuszcsoportos módszertanunkat. A kutatásban a Gemius adta a több országban (pl. Csehország, Lengyelország) jól bevált módszer szoftveres és technikai hátterét, mi a szervezést, lebonyolítást, moderálást és elemzést. A tandem kiválóan működött, az első kutatást a Samsung részvételével októberben csináltuk meg, ma jelent meg róla a
sajtóhír.
Ahogy a csoport közben fogalmaztam, "kezdek hinni a módszerben" vagyis a dolog messze jobb, mint amit elsőre gondoltam róla, pedig már akkor is tetszett. Bár az elején a bejelentkezés kicsit döcögősebb volt, mint ahogy szerettük volna, de aztán az ország több nagyvárosából gondosan előszűrt résztvevőink egy igen pörgős beszélgetést generáltak a kifejezetten az erre célra fejlesztett chat-es felületen. Több "aha élményünk" is volt, nagyon találó kijelentéseket tettek a tagok a műszaki cikkek vásárlásával kapcsolatban, amiről javarészben szólt a fókuszcsoport. A beszélgetés nem nélkülözte a humort és az epés megjegyzéseket sem, miközben mélyenszántó igazságok is a napfényre kerültek, pl. több mindenből úgy tűnik, hogy igencsak konzervatívak a magyarok, amikor műszaki cikket kell választani, lesarkítva: a műszaki adatokat a férfiaknak kell tudni, a dizájn terén pedig a nők mondják ki az utolsó szót. Bizonyos cuccokat a nők(nek) vesznek, másokat a férfiak(nak) az otthoni tradicionális nemi munkamegosztásnak megfelelően.
És, hogy miért, mire jó az online fókusz? Röviden: nem kell földrajzilag homogén csoportokat tartani, teljesen intim témákat is jól fel lehet dolgozni, mivel a tagok igen őszinték. Kevéssé befolyásolják egymást a résztvevők a helyenként közel egyidejű megszólalások miatt, ezért pörgősebb is mint egy hagyományos csoport (sok a rövid, velős hozzászólás). Képek és mozgóképek mindenkinek külön mutathatók be a saját monitorán, az első benyomásokat pedig spontán visszamondják az emberek. Az ügyfelek akár otthonról is real time követhetik az egészet, és külön megbeszélhetik egymással, amit a résztvevők mondanak miközben a moderátorral a menet közben eszükbe jutó plusz kérdéseiket is feltetethetik. A csoport kényelmesebb is a tagoknak is, mivel nem kell utazniuk, amivel egyébként sok idő menne el. Végül, a feldogozás is gyorsabb, a csoport végén automatikusan előáll a kiírás, amivel azonnal el lehet kezdeni dolgozni.
A tagokat ebben az esetben mi online toboroztuk a saját lakossági panelünkből, aminek megvan az az előnye, hogy gyakorlatilag egy előkészítő kutatásnak is betudható, amiből átfogóbb képet kaphatunk a célcsoportról, mintha a hagyományos toborzást választjuk.
Mindent összevetve, reális kvalitatív alternatíváról van szó és nem csak az internetes témákban érdekeltek számára, az online fókuszcsoport bárkinek jó megoldás lehet, akinek a célcsoportja elérhető online és gyors kvalitatív kutatást szeretne csinálni.